Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Pension: PFA slår Danica på afkast

pfa
Foto:

Kommentar. Pensionsselskaber skal mestre meget for at gøre det godt. Lave omkostninger. Ansvarlighed. God rådgivning osv. Én ting er dog vigtigere end alt andet: At der skabes stærke afkast, så kundernes opsparing vokser mest muligt. Grundlæggende lever vi for at skabe mere at leve af til kunderne.

Derfor fylder afkast naturligt meget i branchen. Og faktisk er der siden årsskiftet blevet skrevet godt 2.700 artikler om afkast og pension i medierne. Bundlinjen er, at afkast er det, man måler og vejer os på. I det lys er der brug for faktuelle sammenligninger, som kan tages for gode varer, så markedet er transparent for alle.

Derfor fik jeg kaffen galt i halsen, da jeg lørdag 12. november så overskriften »Danica slår PFA på afkast« i Berlingske Business. Ikke fordi vi i PFA ikke kan anerkende dygtige kollegaer, men fordi overskriften er forkert. Faktum er, at PFA i de første ni måneder af 2016 har skabt et samlet afkast på 4,8 pct. Selskabet, der angiveligt har slået PFA, har – ifølge deres eget regnskab – skabt afkast på 1,3 pct.

08BUSpfa-135734.jpg

Men hvorfor fejre den forkerte? Det bliver klart, hvis man ser tallene i replikken efter. En hel pulje af det afkast, PFA-kunder får, er slet ikke regnet med. Nemlig afkastet, der kommer fra PFAs såkaldte KundeKapital. Fra 1.– 3. kvartal beløber det sig til et yderligere afkast på over en milliard kroner, der ryger ind på kundernes opsparing. Og det fordi PFA ikke har aktionærer, der skal have udbytte.

Allan

At det bliver ignoreret, tyder på, at vi skal blive bedre til at forklare PFAs model for at føre overskud tilbage til kunderne. KundeKapital betyder, at hvis den enkelte vælger at indskyde nogle penge som risikovillig kapital i PFA, så får vedkommende et ekstra højt afkast på den del af sin opsparing. Lige nu 20 pct. på op til fem pct. af opsparingen. Det vil sige, at det afkast, replikken i Berlingske nævner, er lavere end det reelle afkast, som kunden får. Der er forskellige mellemregninger, men faktum er, at PFAs afkast inklusive KundeKapital er på 4,9 pct. og ikke 4,3 pct., som replikken påstår.

Fokus på afkast er godt. Det holder os til ilden. Men læserne bliver efterladt i mørke, hvis kun delelementer af afkastet bliver fremlagt som facit i sammenligningerne. Og det duer ikke.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen