Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Pas på slangens gab: Toplederne skal holde fokus

27BUS133534895-163150.jpg
Topledere er nødt til at se langt frem i tiden – selv om tingene ændrer sig fra dag til dag. Ellers er det livsfarligt for virksomheden. Arkivfoto: Iris

Selv om forandringer sker i et hastigt tempo, skal topledere turde tænke strategisk langsigtet. Alt andet kan føre til et eksistentielt selvmord.

For nylig hørte jeg en tidligere chef i én af Danmarks største virksom­heder udtale, at det ikke længere giver mening at udarbejde lang­sigtede strategiske planer, da konstante forandringer og nye tendenser skaber ustabilitet, der gør det farligt at basere sin strategi efter præcise målsætninger.

På den ene side kan jeg delvist anerkende denne kommentar. For selvfølgelig er det et faktum, at vi lever i en verden, hvor forandringer som nye digitale trends, ændrede sikkerhedspolitiske rammer og ustabile vilkår har en indflydelse på »the way business is done«. Hvad der efterspørges i dag, er nødvendigvis ikke det samme i morgen, samtidig med at vilkårene for virksomhedens virke pludselig kan ændres radikalt grundet globale risici, der udfordrer værdikædens tilregnelighed.

14BUSKnud-Erik-Hansen-13291.jpg

Jeg kan derfor godt forstå, at topchefer fra mellemstore virksomheder synes, at det kan være svært at sætte en retning for virksomhedens fremtidige position.

Men helt ærligt: Så svært er det ikke, at det berettiger til at lade stå til.

Det er fortsat vigtigt at have et bud på en fremtidig retning, hvor virksomhedens ressourcer og kompetencer forenes på en fælles vej. Som et ældre ordsprog siger, er »det kun døde fisk, der flyder med strømmen«.

Det er derfor en endnu mere risikabel investering, hvis virksomheder ikke tør fastlægge en strategi med udsyn.

614114327.jpg

Der, hvor jeg arbejder, er vores motto »Hellere være noget for nogle – end ingenting for alle«. Det viser, at vi tør tage ejerskab og have et klart pejlemærke for, hvor vi bevæger os hen.

Når virksomheder vælger at gå mainstream og flyde med strømmen, støder de ofte ind i en åben ladeport med øget kompleksitet, nye kunder og markeder, de skal dyrke.

Med andre ord går de direkte ind i slangens gab og forgiftes af et kaos med en ufokuseret retning, der gradvist udvasker deres eksistensberettigelse.

Det er rent faktisk et eksistentielt selvmord, når virksomheder nedprioriterer det strategiske arbejde. De ender med ikke at turde vælge retning og tage de fravalg, der skal til for, at medarbejdere, kunder og interessenter ved, hvilken vej de skal løbe for at understøtte den strategiske sammenhængskraft.

18BUSopinion-ledelse-113051.jpg

Hvis virksomheden skal fortsætte som en væsentlig aktør i manegen, er det vigtigt, at graden af forandringer internt i virksomheden overstiger graden af forandringer eksternt.

Hvordan skal virksomheden vide, hvilke interne forandringstiltag, den skal tage, hvis ikke strategien er i orden? Det handler om, at virksomheder skal være dygtige til at integrere en høj grad af agilitet og omstillingsparathed i sin forretningsdrift og strategi, der kan mestre foranderlighedens eksterne slag for derefter at kunne genfinde sit balancepunkt.

22BUSAllan-Soegaard-Larsen-.jpg

Forandring, nye tendenser og ustabilitet er vilkår, som alle virksomheder lever med nu og for altid, hvorfor jeg mener, at det er en svag undskyldning for ikke at turde investere i en strategi med udsyn.

Mit råd er derfor: Tag chancen og vær noget for nogle – hellere end ingenting for alle. For gør du det ikke, er der andre, der gør det. Med et klart udsyn og pejlemærke banes vejen frem for din virksomhed!

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen