Berlingske Business

Pas på – realkreditten løber hver sin vej

Mange står til at tabe ved at sælge boligen
Foto:

Der var engang, da realkreditlån var ligeså ens og forudsigelige som formuleringerne i kirkebogen. Men i dag udvikler det tidligere så gennemsigtige marked sig hastigt i retning af minefelt, som bliver stadig vanskeligere for boligejerne at finde rundt i. Derfor skal man se sig godt om, før man vælger bank og realkreditinstitut.

For det er en ærgerlig oplevelse at hænge fast i et realkreditlån, som er blevet dyrt at sidde i og endnu dyrere at komme ud af, mens andre lånetyper pludselig er blevet meget billigere. F.eks. har det både før og efter krisen vist sig, at det mest udskældte lån, F1, også har været det billigste. Og det er F1 fortsat, selv om realkreditselskaberne over en kam har skruet mest op på prisen på netop dette boliglån – og samtidig lovprist fordelene ved et realkreditlån med fast rente, der, medmindre man spekulerer drønheldigt i renteudsving, altid har været markant dyrere end F1.

Den største distancering fra de øvrige realkreditselskaber har Nykredit gennemført med indførslen af den såkaldte tolagsbelåning, hvor alle boligejere skal afdrage på en større eller mindre del af de to lån, som Nykredit/Totalkredits realkreditlån består af, unødvendigt kompliceret, mener f.eks. den privatøkonomiske rådgiver Kim Valentin. Og han har en pointe, idet Nykredits model gør det meget svært for andre end Nykredit selv at beregne fordele og ulemper ved f.eks. en lånekonvertering. Det forekommer stadig usikkert, om kunderne eller Nykredit selv har mest gavn af den nye lånekonstruktion. For Nykredit er under betydeligt pres for at polstre sin pengetank – og en måde at gøre det på er at mindske den del af kundernes gæld, som ligger yderst i kreditrækkefølgen.

Danske Banks noget mere velpolstrede Realkredit Danmark (RD) har trods pæne prisstigninger holdt fast. Men nu står det flekslån, som RD selv opfandt i 2003, også over for en markant ændring. RD vil nemlig erstatte det simple og billige F1-lån, som samtidig udgør investorernes yndlingsobligationer, med et mere komplekst lån, hvor renten bliver justeret hver sjette måned, men hvor obligationerne altså kun skal refinansieres hvert tredje år. Det store spørgsmål er her, hvordan kunderne er stillet, hvis de vil at træde ud af lånet midt i perioden. For netop det lave kurstab ved førtidig indfrielse er en af fordelene ved et F1-lån. Årsagen til de store ændringer skal findes i Nationalbankens bekymring, hvis de store salg af realkreditobligationer slår fejl, og danskernes rente stiger voldsomt fra den ene dag til den anden. Det er det pres, som har fået realkreditsektoren til at ændre på deres mest succesfulde produkt.

Men både BRF og Realkredit Danmark har en anden fordel, som gør det mere fleksibelt for kunderne. For hos dem er det muligt at skifte sin afdragsprofil på flekslånene hver gang lånet skal rentetilpasses. Det betyder, at man kan tage afdragsfriheden det år, hvor der skal betales for et bryllup, eller betale afdrag de år, hvor en bonus kan skimtes i horisonten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen