Berlingske Business

På bunden

Vi skræmmes, når historierne og billederne fra de berygtede asiatiske »sweatshops« ruller i medierne.

Når historierne vrimler frem om indelåste arbejdere, tusinder og atter tusinder af dem, der knokler under elendige forhold – både løn- og sundhedsmæssigt. Men lige så oprørte vi bliver over historierne, lige så hurtigt dør interessen ud – mest af alt vel, fordi det er så svært at associere sig med de lavtlønnede arbejdere på fabrikkerne.

Men det burde vi måske? Stadigt flere eksempler viser, at elendige arbejdsforhold bliver en stadigt mere normal del af det at være arbejder i Europa – fra kolonnearbejdere på slagterier, over arbejdsforholdene for udenlandske søfolk på visse skibe i europæisk fart – og så er der arbejdet på de mange nye kæmpelagre, som vokser frem som paddehatte over hele Europa i disse år i takt med eksplosionen i internethandler.

Et af de steder er den amerikanske internetkæmpe Amazons lager i Swansea i Wales. Lageret i Swansea var omdrejningspunkt for et opsigtsvækkende TV-program på BBC mandag aften.

josefsen

En journalist tog et job på lageret, og mit gæt er, at de færreste danske arbejdere ville have lyst til at påtage sig tilsvarende opgaver.

Journalisten arbejdede skiftevis dag- og nattevagter. Nattevagten var på 10,5 timer, timelønnen endte på 8,25 pund – svarende til 73,71 kroner, og så tilbagelagde journalisten knap 18 kilometer i løbet af sin vagt.

Ved arbejdsdagens begyndelse blev medarbejderen udstyret med en lille computer, der fortalte ham, hvor han skulle hente den næste vare på det 800.000 kvadratmeter store lager, og hvor lang tid han havde til at finde varen. I gennemsnit havde han 33 sekunder til at finde og registrere hver vare, og medarbejderens arbejdsfrekvens og hastighed blev sendt til en overordnet, som så skulle håndtere situationen, hvis han ikke var hurtig nok.

Mads Sixhøj

Skræmmende – måske? Men virkelighed for stadigt flere. Tilbage står, om den type forhold er fremtiden på det europæiske arbejdsmarked? Om den pressede økonomi fører til, at alle må acceptere, at for at konkurrere skal vi i Europa acceptere arbejdsforhold, som tidligere var noget, vi læste om fra Asien?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen