Berlingske Business
17:42

På kanten af en shitstorm – øgede krav til etiske investeringer

13BUSNORTH-DAKOTA-PIPELINE-.jpg
Høvding Arvol Looking Horse fra Green Grass, South Dakota, deltager som åndelig leder for de lokale indianerstammer i protesterne mod den omstridte olierørledning. Foto: Lucas Jackson, Reuters

Hvad gør et selskab som Nordea Invest, når miljøorganisationer og indianerstammer har erklæret krig imod en amerikansk rørledning, som Nordisk Invest har skudt penge i?

De store investeringsselskabers investeringer er igen kommet i mediesøgelyset, efter at Nordea Invest er kritiseret for at investere i en rørledning i USA.

En spektakulær sag både i USA og i Danmark. Politiet har kæmpet med miljø­aktivister og indianere, som har slået lejre op og ikke har villet forlade byggepladserne i Dakota. Greenpeace er gået ind i sagen, og selv FNs særlige observatør for oprindelige folks rettigheder har udtrykt bekymring for, at byggeriet udgør en betydelig risiko for Sioux-stammens begravelsespladser og hellige steder. Rørledningen vil nemlig blive anlagt langs et reservat og i områder, hvor indianerstammer holder til.

Regeringen vil give Mærsk bedre forhold

Kort sagt, en rigtig møgsag og fuld af de elementer, der i disse år skaber den ene shitstorm efter den anden. Så hvad gør Nordea Invest?

Først lidt om omverdenens forventninger. Sagen er i bund og grund typisk for, hvad vi kan kalde kravene til aktivt ejerskab, det vil sige forventningerne om, at man i sine investeringer også medvirker til et fremme særlige, etiske og miljømæssige temaer.

For de store finansielle investorer som fonde og forsikrings- og pensions­selskaber omfatter de løbende vurderinger masser af dilemmaer. Man har måske vedtaget en særlig, etisk profil – der typisk endda er fremhævet på hjemmesiden som officiel investeringspolitik. Dét er også tilfældet i Nordea Invest, der på sin hjemmeside fortæller, at man »screener for selskaber, der overtræder internationale normer for menneske­rettigheder, arbejdstager­rettigheder, miljøbeskyttelse og anti­korruption.«

NORTH DAKOTA-PIPELINE/

Hverdagen er en gråzone

Men hverdagen er også for Nordea en gråzone af komplekse informationer og skiftende politiske og miljømæssige rammevilkår. Man kan muligvis trække en etisk grænse i dag, men i morgen har forskningen defineret nye grænse­værdier for, hvad der er sundt og usundt. Eller politikere og interesse­organisationer har skiftet holdning.

Så hvornår skal man som investor holde fast i sine investeringer (og måske endda slås for aktive forbedringer), og hvornår skal han sælge ud og droppe foretagendet? Hvornår giver det f.eks. mening at blive ombord i et projekt som rørledningen for trods alt at påvirke udviklingen – og hvornår skal man lægge projektet helt på is? Hvornår skal man vælge at blive og bruge sin investering aktivt til at presse virksomheden? Og hvornår skal man flytte pengene til en anden virksomhed?

Billede

Det sidste valgte f.eks. PFA og PenSam, da pensions- og forsikrings­selskaberne for en håndfuld år siden trak sig ud af olieselskabet Chevron, fordi Chevron ifølge forsikrings- og pensionsbranchens kommunikationschef »hverken var til at hugge eller stikke i«. Her drev man uanfægtet forretninger i militærdiktaturet Burma.

Den rigtige kommunikationsstrategi – når kritikken og mediekrisen nærmer sig, som det lige nu er tilfældet for Nordea Invest – er på den baggrund systemisk.

Nordea Invest og de øvrige investorer kan aldrig én gang for alle analysere hver eneste aktie helt i bund for at finde den endelige »sandhed« om i dette tilfælde rørledningen i USA. Man kan og bør derimod holde sig konstant åben for læsning af situationen og forhandling både internt i virksomheden og i relationerne til interessenterne.

Hvad er der egentlig sket? Hvor alvorligt er det? Hvis er skylden? Hvad er de moralske, tekniske, juridiske og politiske konsekvenser? Den potentielle krises karakter er kort sagt til åben diskussion, hele tiden.

OIL-MEETING/

Dyrke dialogen

Sagt enkelt: Virksomheden kan ikke have en position, der er fastlagt én gang for alle. Man skal snarere dyrke den tydelige og ansvar­lige dialog med alle de involverede parter. Og man skal være villig til at ændre kurs, hvis dét er nødvendigt.

Nordea Invest og selskabets direktør, Erik Pedersen, gør det på den baggrund rigtigt godt i disse dage.

Greenpeace Danmark mener, at organisationen er i »god dialog« med Nordea. Eric Pedersen har drøftet sagen med demonstranterne, og man kommunikerer klart med både presse og myndigheder. I sidste uge var repræsentanter fra Nordea Invest således på besøg i området i USA, hvor bankens diskuterede med sagens parter og herunder indianerne.

28BUSMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Det er således ikke pointen, at man skal »lægge sig fladt ned«, som krise­kommunikationen engang tilsagde. Det globale mediesamfund er for komplekst til nemme løsninger. Den systemiske krisekommunikation handler først og fremmest om ærlig dialog. Man finder løsningerne et skridt ad gangen.

 

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen