Berlingske Business

Opsving, kom nu frem...

Byline af Linda Overgaard.
Linda Overgaard, erhvervsredaktør. Foto:

Skal-skal-ikke, skal-skal-ikke, skal-skal-ikke lyder et omkvæd for økonomer og politikere lige nu. Det store vanskelige spørgsmål er, om de skal hælde mere tændvæske på samfundsøkonomien, eller om det er smartere at vente på, at gløderne skal blusse op af sig selv.

I mellemtiden vokser forbrugernes tillid til fremtiden stille og roligt. Som Weekend-avisen skrev i fredags, så peger en række nøgletal nu mod mere optimisme. Forbrugertilliden (som Danmarks Statistik løbende måler) er krøbet op til niveauet fra august 2010. Danskerne tror simpelthen på en lysere fremtid – både for deres egen familieøkonomi og for samfundsøkonomien.

Trafikken over Storebælt med lastbiler er en anden strømpil. Og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har gjort op, at lastbiltrafikken mellem Fyn og Sjælland er steget knap fire pct. de seneste tre måneder. Det vidner om, at der er ved at komme mere gang i hjulene igen, for ifølge AE viser historien, at godstransporten over Storbælt er en ret pålidelig indikator for, hvor dansk økonomi er på vej hen.

Arbejdsløshed er et skrækscenarie i de fleste familier. Frygten for at gå voldsomt ned i indtægt gælder for næsten alle, der må skifte lønindkomst ud med understøttelse, og det præger selvfølgelig fremtidsforventningerne meget.

Men heldigvis ser det ud til, at færre er bange for at miste jobbet, uanset at der ikke rigtig er bevægelse i arbejdsløshedstallene.

Boligpriserne er en anden killer-faktor, som præger fremtidsforventningerne i udpræget grad. Og her er der også lysere takter, især i hovedstadsområdet, hvor navnlig lejligheder er steget i pris på det seneste.

Friværdi er selvfølgelig én ting, mens den månedlige ydelse er nok så væsentlig for, om familien er parat til at kaste sig ud i ekstra forbrug.

Og de psykologiske faktorer spiller som altid en kæmpe rolle, men lad os håbe, at den positive tendens vil forstærkes, så et egentligt opsving kan blusse op fra gløderne.

Og mon ikke det er klogt af regeringen at holde igen med stimulanserne – og lad være med at føje Frank Aaen alt for meget i hans ønske om flere offentlige udgifter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen