Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Opgør med gakkede afgifter giver vækst og bedre integration

06BUSopinion-gronttorvet-11.jpg
Det komplicerede afgiftssystem og de mange unødvendige administrationskrav spænder ben for de mange handlende på Grønttorvet. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Regelsanering. Saneringsudvalget er i gang med at rydde op i afgiftsjunglen. Men regeringen burde også lempe kravene om indberetning af data til Danmarks Statistik.

Som direktør for en af landets største multikulturelle arbejdspladser, det gamle Grønttorvet, oplever jeg hver eneste dag den mangfoldighed, der udspringer af at udveksle forskellige syn på verden – for slet ikke at tale om spændende, fremmede frugter, grøntsager og blomster, som længe har været ukendte i Danmark.

Jeg oplever ligeledes en respekt for den danske velfærdsstat og dét, at alle må bidrage gennem diverse skatter og afgifter. Desværre oplever jeg også, hvordan staten med sit komplicerede afgiftssystem og unødvendige administrationskrav spænder ben og gør det vanskeligt for både danskere og især nydanskere at handle efter loven.

Det gælder i særdeleshed den omdiskuterede nøddeafgift, som regeringen nu endelig vil give dødsstødet. Tak for det.

Et farvel til en ekstremt kompliceret nøddeafgift, som kræver store administrations­omkostninger, vil nu frigive vigtige ressourcer. Nøddehandlerne skal ikke længere spilde tid på at måle, veje og vurdere, om nødderne er med eller uden skal, afhindet, hakket eller knust, saltet eller ristet.

Bilafgift

At forenkle og fjerne unødigt bureaukrati i erhvervslivet er afgørende for at sikre vækst, innovation og måske endda vellykket integration. Derfor er det glædeligt, at regeringen også har foreslået at sætte penge af til sanering af andre punktafgifter, som er særligt administrativt tidskrævende, og som tiden er løbet fra.

Mens Saneringsudvalget rydder op i afgiftsjunglen, foreslår jeg, at regeringen lemper kravene om indberetning af data til Danmarks Statistik. I tide og utide pålægger Danmarks Statistik mig og mine lejere på Grønttorvet at rapportere om udviklingen i antal medarbejdere, udgiftsposter til IT og andre typer data, som typisk er offentligt tilgængelige i CVR-registret eller på virksomhedernes egne hjemmesider.

Jeg gyser ved tanken om, hvor meget tid vi – og tusindvis af andre danske virksom­heder – spilder på at grave disse infor­mationer frem og sende via den svarkuvert, der følger med brevet. Tænk, hvor mange penge skatteborgerne betaler til kuverter, fri­mærker og efterbehandling af alle disse breve, der sendes frem og tilbage – midt i digitaliseringens tidsalder.

02BUSFlere-og-flere-vaelger.jpg

Det er lovpligtigt at deltage i disse undersøgelser, så vi har ikke engang noget valg. I en verden med »big data« kunne Danmarks Statistik måske trække informationerne selv?

Hvis politikerne ønsker innovation og integration, må det være en ambition at gøre mødet med erhvervslivet så let og attraktivt som muligt.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen