Berlingske Business

Ond spiral rammer samfundet, når job sendes ud af landet

28BUSPix-Outsourcing-185841.jpg
IT-arbejdspladser sendes i en lind strøm ud af landet. Men hvad er prisen for samfundet? Foto: Erik De Castro/Reuters

Den stadigt stigende brug af outsourcing i forsikringssektoren er en ond spiral for os alle. Som landsformand for fagforeningen for medarbejderne i forsikringssektoren ser jeg med bekymring på selskabernes outsourcing.

Den har nået et niveau, som er problematisk både for medarbejderne i sektoren, og den danske samfundsøkonomi.

I selskabernes årsrapporter kan vi læse om, hvor gode samfundsstøtter de er. Men samtidig flytter de job fra Danmark til Indien, Pakistan, Ukraine, Litauen, Polen og andre lande, hvor arbejds- og lønforhold medfører, at opgaver kan udføres billigere. I visse lande er man tilmed begyndt at undervise medarbejdere i dansk, så endnu flere danske job kan flyttes ud af landet.

Resultatet af outsourcingen kan man aflæse på selskabernes bundlinjer, der strutter af sundhed og år efter år belønner ejerkredsen. Men her indregnes heller ikke de røde tal fra samfundsregnskabet: Det er en regning, vi alle sammen er med til at betale – ikke mindst dem, der mister deres job.

18BUSPix-Ole-Carlsen-165000.jpg

Det danske samfund mister skatteindtægter og kompetencer. Dygtige og loyale medarbejdere fyres i bundter, og i Forsikringsforbundet har vi travlt med at samle knuste skæbner op, hvor vi langt hellere ville arbejde på at skabe grundlaget for fremtidens forsikringssektor.

Hvis selskaberne i forsikringssektoren virkelig ønskede at vise samfundsansvar, så burde de penge, der angiveligt spares gennem outsourcing, investeres i at skabe ny vækst hos sektoren i Danmark. Jeg ser forsikringssektoren som en grundlæggende sund sektor med overskud til at starte nye aktiviteter og skabe vækst og virkelyst herhjemme.

Som fagforening anerkender vi, at det er ledelsen, der beslutter, hvordan selskabernes opgaver skal varetages. Men vil selskaberne bryste sig af samfundssind, så synes jeg, at de skal tænke sig om to gange, før de sender flere job ud af landet. Og måske skulle de oplyse kunderne om deres outsourcing på samme måde, som de oplyser om deres brug af grøn energi? Så kan kunderne på et oplyst grundlag træffe valg af forsikrings- og pensionsselskab.

31BUSPix-Per-Nielsen-Profil.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen