Berlingske Business

Omlæg elafgiften til gavn for det grønne regnskab

24BUSLars-Aagaard-175418-46.jpg
Overskrift
BMINTERN - Lars Aagaard, ad. direktÔøΩr i Dansk Energi
24BUSStikkontakter-Ledninge.jpg
Overskrift
Det vil være til fordel for den grønne omstilling, hvis elafgiften omlægges. Arkivfoto: Jan Jørgensen/Scanpix/Ritzau

Det vil være en fordel både for samfundet og de laveste indkomster at omlægge elafgiften.

Regeringen er på trapperne med et udspil til en ny energiaftale. Allerede nu ved vi, at regeringen ønsker at reducere afgiften på el. Det er ansvarligt at tage et opgør med danskernes Europarekord i elafgift.

I dag dæmper afgiften danskernes lyst til at vælge det grønne alternativ som eksempelvis elbilen, varmepumpen eller den eldrevne plæneklipper fremfor produkter på fossile brændsler.

Læg dertil, at de ekstremt høje elafgifter, som danskerne betaler (til forskel fra erhvervslivet), gør os alle unødvendigt fattigere og rammer skævt socialt. Det er derfor godt, at regeringen i det mindste delvist har lyttet til rådene fra de økonomiske vismænd om at tage fat på problemet.

22HEDR-104729-191.jpg

At elafgiften siden 2006 er steget med 72 procent, skyldes blandt andet, at politikere – på begge fløje – har set en stigning af afgifter generelt som en »gratis omgang« sammenlignet med at øge den lidt mere synlige indkomstskat. Men det er desværre sådan, at der i skattepolitikken ikke findes nogen gratis omgang. Det er mennesker, som betaler skat, uanset om det hedder elafgift eller indkomstskat.

Konsekvensen for alle danske elkunder af den urimeligt høje afgift på el er, at de har færre penge til andre ting. Elafgiften er skat på arbejde – og en meget asocial en af slagsen. Vi har alle uanset indkomst et minimumsforbrug af strøm. Derfor belaster elafgiften særligt de fattigste i vores land.

En lettelse af elafgiften handler derfor ikke bare om at gøre Danmark grønt og styrke rejsen mod et elektrificeret Danmark. Lettelsen handler også om at understøtte dansk velstand og velfærd samt opnå mere lighed.

Når politikerne inden længe mødes for at forhandle en ny energiaftale, bør de ikke alene gennemføre de lettelser, de kan finde plads til i det økonomiske råderum. De bør gå videre og følge de økonomiske vismænds anbefalinger om at reducere elafgiften med 70 procent, så strøm beskattes på samme niveau som forbruget af sorte brændsler, og finansiere det via en minimal øgning af bundskatten.

pix-SMS

Det vil ikke blot være en god gerning for klimaet. Det vil også sikre en økonomisk gevinst for samfundet på 1,8 mia. kr. Det vil samlet set tilgodese danskere med den laveste indkomst, da de relativt set får flest penge ud af skatteomlægningen. Det vil give en gratis skattelettelse til alle, fordi omlægningen delvist finansierer sig selv.

Heldigvis er partierne i Folketinget ved at finde ud af fordelene ved denne form for skatteomlægning. Det var præcis den metode, de benyttede, da de valgte at flytte PSO-betalingen fra elregningen over på finansloven. Aftalen blev indgået af et bredt flertal i Folketinget med Socialdemokra­tiet, SF, de Radikale, Dansk Folkeparti, Venstre, de Konservative og Liberal Alliance. Med PSO-aftalen var det især industrien­ og erhvervslivet, der blev tilgodeset.

Nu har politikerne chancen for igen at lave en skatteomlægning, der kommer alle danskere til gode – ikke mindst dem med de laveste indkomster – og samtidig giver den grønne omstilling en håndsrækning. Den mulighed bør opposi­tionen gribe.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen