Berlingske Business

Økonomisk diplomati skal bane vejen for dansk erhvervsliv

15BUSCHINA-ALIBABA-113428-5.jpg
Hos den kinesiske nethandelsgigant Alibaba blev Danmark som ét ud af kun ti lande udvalgt til at deltage i en markedsføringskampagne – så danske virksomheder fik en sjælden chance for at køre sig selv i stilling med hjælp fra Udenrigsministeriet. Arkivfoto: Aly Song/Reuters

Regeringen vil sikre virksomheder adgang til nye markeder og ny vækst.

Omkring hver fjerde arbejdsplads i Danmark er afhængig af vores eksport til udlandet.

Eksporten har stået for halv­delen af væksten i dansk økonomi de seneste ti år, og mange danske virksomheder både producerer og handler ude i verden. Derfor er internationalisering af erhvervslivet helt afgørende for Danmarks vækst og velstand.

14BUSRB-PLUS-Husdyr-faar-li.jpg

Regeringen lancerer i dag en ny strategi for økonomisk diplomati, der skal bidrage til nye vækstmuligheder for dansk erhvervsliv. Med strategien slår vi fast, at udenrigs­politikken også handler om varetagelse af økonomiske interesser til gavn for Danmark. Vi skal varetage vores økonomiske interesser, både når det handler om handelspolitik, udviklingspolitik, eksport- og investeringsfremme samt techplomacy.

Økonomisk diplomati er ikke nyt. Men strategien kommer på et tidspunkt, hvor globale udfordringer som protektionistiske strømninger og accelererende teknologisk udvikling kræver øget fokus på økonomisk diplomati.

steen b.

Samtidig sætter FNs verdensmål retningen for en global bevægelse, der kræver nye løsninger for en mere bæredygtig udvikling i verden. Verdensmålene rummer forretningsmuligheder for langt over 12 billioner dollar. Det skal danske virksomheder udnytte – de har løsningerne, der kan gøre en forskel både i udviklingslande og i stærke økonomier.

Med strategien for økonomisk diplomati vil regeringen sikre, at vi skaber adgang til markeder og ny viden for at give erhvervs­livet de bedste vækstmuligheder. Regeringen vil derfor, i samarbejde med erhvervsorganisationerne, gøre mere for at informere om mulighederne i frihandelsaftalerne, så danske virksomheder bedre kan udnytte de gunstige rammebetingelser, som frihandelsaftalerne giver. Til gavn for virksomhederne og for dansk økonomi.

Mærsk satser mere på mindre sk

Den digitale udvikling er både en mulighed og en udfordring for især de små og mellemstore danske virksomheder. Kendskabet til onlinesalg er generelt lavt på tværs af sektorer, og der er en række barrierer for at begive sig ud i onlineeksporten.

Danske varer og tjenesteydelser udgør ikke alene en forsvindende lille andel af det globale e-handelsmarked, der er også en voldsom ubalance mellem eksport og import.

Derfor vil regeringen med strategien for økonomisk diplomati styrke rådgivningen inden for e-handel på udvalgte markeder.

26BUSMiljoestyrelsen-har-in.jpg

I Kina har vi allerede oplevet stor interesse for danske produkter på det digitale marked. Her blev Danmark – som ét ud af kun ti lande – udvalgt til deltagelse i en markedsføringskampagne på en af den kinesiske e-handelsgigant Alibabas plat­forme.

Med assistance fra Udenrigsministeriet fik en række danske virksomheder mulighed for at præsentere sig for et millionstort publikum, og regeringen fik dermed skabt et solidt afsæt for de danske virksomheder på det kinesiske onlinemarked.

Vi øger også indsatsen for at bringe danske styrkepositioner i spil på udvalgte markeder. Vi placerer vækstrådgivere på høj­indkomstmarkeder. Her skal de styrke samarbejdet med lokale myndigheder og derigennem påvirke rammevilkår og standarder i en retning, der kan bane vej for afsætning af danske produkter og service.

23BUSPix-Jais-Valeur1-11180.jpg

Modellen med vækstrådgivere har vi gode erfaringer med fra udviklingsøkonomier og vækstmarkeder. Vi inddrager danske myndigheders ekspertise, herunder danske fagministerier og styrelser, og sammen­tænker udviklingsarbejdet med handels­arbejdet. Dermed skaber vi en platform for at promovere danske løsninger og kompetencer.

Med strategien for økonomisk diplomati vil vi være med til sætte klare danske aftryk i verden. Vi vil være med til at udfolde nye vækstpotentialer, så danske virksomheder er med på endnu flere markeder med stærke løsninger.

Det er godt for Danmark og for verden. Vi ser frem til at arbejde sammen med de danske spillere over hele kloden.

1sektion

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen