Berlingske Business

Nyren laver urin, hjernen laver sjæl

Bog
Overskrift
Tvivl - Magt - Æstetik. Af: Sejr Meldgaard
bog1
Overskrift
Tvivl - Magt - Æstetik. Af: Sejr Meldgaard

4 ud af 6 stjerner. Sejr Meldgaards nye bog er mærkelig, men tankevækkende.

Man behøver bare skimme indholdsfortegnelsen i Sejr Meldgaards nye bog for at se, at her er tale om en mildest talt blandet landhandel af ledelsesbegreber og -discipliner: Forretningstilpasning, kerneydelser, videnskabelse, opdagelse, veltalenhedsidealer, refleksionsdomæner, arbejdsglæde, eksistentielt sorgarbejde, meningsskabelse, kropslig erindring og ikke mindst titelbegreberne tvivl, magt og æstetik.

»Nyren laver urin, hjernen laver sjæl,« hedder sågar et af kapitlerne – og dine rablerier laver grå hår i hovedet på mig, har forlagsredaktøren sikkert kunnet konstatere under aftentoilettet, alt imens han/hun har trykket ekstra hårdt på ammoniakflasken fra Laboratoires Garnier.

Essays og eventyr

Jurist- og Økonomforbundets Forlag, der – modsat hvad navnet antyder – normalt både er modigt og eksperimenterende, har uden tvivl skullet synke en ekstra gang, inden de har sendt Meldgaards bog til tryk vel vidende, at den er et af de mest ujævne, usammenhængende, usystematiske og ubehjælpsomt ustrukturerede stykker ledelseslitteratur, der længe er set.

Meldgaard selv skriver da også, at »Tvivl – Magt – Æstetik« er et »blandingsprodukt mellem fakta og fiktion, essays og eventyr« og dermed giver gode muligheder for at blive både »inspireret og irriteret«. Han ved altså, at hans 397 sider lange murstensværk vil dele vandene. Heri har han uden tvivl ret.

Et miskmask af begreber

Lad os bare begynde med irritationen, inden vi springer videre til alt det gode. Ud over den alt for høje pris (525 kr.!), der mindst burde divideres med 2, går den overordnet på, at »Tvivl – Magt – Æstetik« ligesom sin titel langt hen ad vejen virker som et miskmask af tilfældigt sammensatte ord eller begreber, der ikke har nogen naturlig sammenhæng, men blot synes at fascinere forfatteren.

Eksempelvis indeholder bogen en lang række interviews med ledere, hvoraf ikke en eneste går i dybden med hverken tvivl, magt eller æstetik, endsige kobler begreberne sammen, i så fald denne kobling skulle findes.

Selv bogens mange farvebilleder af kontorlandskaber og -bygninger – i øvrigt en udmærket idé – kommer ikke rigtig ind under huden på den æstetik, der omgiver ledelse, men ender mere som hyggelige illustrationer i tilfældig beskæring og kvalitet.

Orden i kaos

Og så til inspirationen. Den er der også et sted mellem linjerne, hvor »Tvivl – Magt – Æstetik« midt i al sit begrebskaos faktisk er en fascinerende fortælling om, hvordan ledelse bliver til.

Alene det faktum, at flere af de interviewede ledere enten bliver fyret eller selv finder nye job midt mellem de mange samtaler, giver bogen et skær af besynderlig uforudsigelighed.

Og sådan er virkeligheden jo: Den ene dag kan man sagtens være direktionsmedlem i en stor virksomhed, den næste er man fyret, har mistet både hjørnekontor og status og må forlyste sig med at samle pøller op fra hunden på uendeligt lange gåture, mens man filosoferer over, hvorfor det egentlig gik galt.

Også æstetikken ændrer sig uvægerligt, når man er nødt til at skifte job: Den ene dag sidder man måske i lækre kontoromgivelser i det centrale København med økomad og højloftet stukkatur, den næste dag sidder man i et smuldrende betondomicil på en indfaldsvej til Helsingør, fordi det lige var dér, der var en stilling ledig, da man stod og skulle bruge en, og så er det i øvrigt også tættere på børnehaven og med gratis parkering og måske dér, man faktisk hørte hjemme, når alt kommer til alt.

Tro, håb og karrierekærlighed

Hele denne forunderlige verden af tro, håb og karrierekærlighed indfanger Sejr Meldgaard på fantastisk vis med sin helt igennem mystiskmærkelige bog, som nærmest ufrivilligt bliver et dybsindigt bidrag til den store fortælling om, hvordan et lederliv spiller sig ud.

Efter læsningen er man næsten lidt forpustet, men så sandelig også opløftet.

Og til Jurist- og Økonomforbundets Forlag, der i den grad har taget en chance med både indhold og form: Ånd bare lettet op! Det endte jo godt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen