Berlingske Business

Nykredits valgsystem er en diktators drøm

nina
Nina Smith, formand i Foreningen Nykredit og økonomiprofessor. Foto:

Foreningen Nykredit har igen i år afholdt valg til den øverste myndighed – repræsentantskabet. Ifølge formanden for repræsentantskabet (og samtidig formand for bestyrelsen), økonomiprofessor Nina Smith, er valgmøderne »demokratiets aften«.

Lad os prøve med en analogi og forestille os, at et folketingsvalg blev afholdt efter samme regler og metoder, som valgene til repræsentantskabet til Foreningen Nykredit bliver. I så fald skulle det foregå således:

Kun stemmeberettigede, som aktivt tilmelder sig i god tid til det af regeringen kontrollerede sekretariat, vil have mulighed for at stemme. Herved vil regeringen også have god mulighed for at beregne antallet af stemmer hos oppositionen og løbende holde sig orienteret om, hvorvidt den er foran eller bagud.

Kandidater kan opstilles direkte af regeringen. Kandidater, der ikke bliver opstillet af regeringen, skal indsamle underskrifter for at være opstillingsberet­tigede.

Serious business man working on documents

Regeringen beordrer embedsmænd til i arbejdstiden at indsamle stemmefuldmagter fra deres ansatte, så de kan stemme på den siddende regering.

Vil man stemme, skal man møde op på et enkelt valgsted i sin landsdel og kun i et bestemt tidsrum.

På valgaftenen har regeringslederen (som samtidig er formand for Folketinget), som den eneste, udover kandidaterne, taleret til alle de fremmødte stemmeberettigede, hvor han/hun kan tale egne kandidater op og oppositionens kandidater ned.

Jo, valgene til Nykredit er sandelig »demokratiets aften«.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

11BUSHusee-120546.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen