Berlingske Business
17:42

Nuancerne udfordrer den globale tillidskrise

14BUSOpinion-Ina-Rosen-0943.jpg
Ina Rosen, Direktør i kommunikationsbureauet Operate

Media. For hver nøje afstemt og korrekturlæst udmelding fra en officiel kilde er der mange flere rå og autentiske stemmer, der udfordrer, perspektiverer og nuancerer.

Det kunne kun gå godt. »Internettet forbinder ikke blot maskiner, det forbinder mennesker,« sagde Tim Berners-Lee, der opfandt World Wide Web.

I internettets barndom var de fleste overbevist om, at forbindelser mellem mennesker og tilgængeliggørelse af information ville medføre større tillid i samfundet. Indsigt i andres verden ville medføre større forståelse for andre og dermed færre konflikter, en styrkelse af civilsamfundet og friere udveksling af ideer.

Men samtidig med eksplosionen af tilgængelig information lider vores globale digitaliserede samfundsorden et tillidssammenbrud. Det velrenommerede amerikanske bureau Edelman taler med 17 års data fra 28 lande med autoritet, når de siger, at befolkninger i næsten alle landene oplever en decideret tillidskrise i forhold til de bærende samfundsmæssige institutioner.

06BUSHelle-Dochedahl-152927.jpg

I 75 procent af landene har under halv­delen af befolkningen tillid til myndighederne. I Sverige er det f.eks. blot 45 procent, der har tillid til myndighederne. I Tyskland 38 procent, i Frankrig 25 procent mens det i USA er 47 procent. Det går med andre ord langt fra så godt som håbet.

Få lande skiller sig ud, herunder Kina, hvor befolkningen har høj tillid. Det er derfor nærliggende at overveje, om tillidskrisen hænger sammen med den frie digitale distribution af information.

Det er umuligt for institutionelle aktører at kontrollere informationsstrømmene i lande med frit internet og derfor også markant sværere at fremstå som nogen, der har styr på sagerne.

01BUSBording-Friskole-16091.jpg

Det er samtidig blevet markant nemmere for andre at fremføre og drive agendaer. I digitale kanaler deles oplevelser, der får større opmærksomhed og har højere oplevet troværdighed end den forkølede reaktion, der kommer fra etablerede institutioner, der kun kan være på bagkant, når den ganske befolkning er blevet selvudgivende samfundsdebattører.

For hver nøje afstemt og korrekturlæst udmelding fra en officiel kilde, er der mange flere rå og autentiske stemmer, der udfordrer, perspektiverer og nuancerer. Nogle er på kant med sandheden, mens rigtigt mange andre bidrager med vinkler, der ikke er en del af den officielle historie, og som ikke desto mindre er sande.

Medierne, den fjerde statsmagt, som ellers har til formål at hjælpe befolkningen til at gennemskue og kontrollere samfundets institutioner, er ifølge Edelmans tal tæt på at spille fallit. Tilliden har ikke været lavere i de 17 år, undersøgelsen er blevet lavet. I 23 lande har under halvdelen af befolkningen tillid til medierne, ni heraf ligger under 33 procent.

24BUSNews-114619.jpg

En fun fact i denne sammenhæng er, at kun ca. én ud af tre danske journalister selv har tillid til medierne!

Med et stigende antal nuancer er det svært som borger og samfund at fastholde et sammenhængende verdensbillede. Det er let at få opfattelsen af, at de etablerede institutioner er blevet mindre troværdige. Måske hænger det imidlertid omvendt sammen. Måske har virkeligheden hele tiden været broget, men vores indblik har været begrænset.

Business-segmentet kan midlertidigt trøste sig med, at der stadig er en vis tillid til det private erhvervsliv. Den interesserede kan med fordel læse Edelmans anbefalinger til, hvordan erhvervslivet bør gå foran og tage ansvar for at genopbygge tillid. Det kræver villighed til at være handlende aktører i sociale og samfundsmæssige dagsordener. Så det kan gå bedre igen.

Læs mere: edelman.com/global-results/

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen