Berlingske Business
13:02Genmab-aktie falder pludseligt efter partners salgstal

Novo Nordisk – heartcore eller hardcore?

til bm f Bylinefoto2011
Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør og kommunikationsrådgiver. Foto:

Forleden kunne man her i avisen læse historien om, at en fyret medarbejder anklager Novo Nordisk for diskrimination og bestikkelse. En ansat på et salgskontor i New Jersey har ifølge søgsmålet fremsendt nøgenbilleder af sig selv for at lokke en læge til at købe flere Novo-produkter.

En eksotisk historie, men ikke én der umiddelbart vil plette Novos omdømme. Virksomheden har som bekendt i årtier været en af kronjuvelerne i dansk erhvervsliv, og der har løbende været historier, som sagtens kunne have belastet virksomheder med en svagere position i offentligheden.

14BUSNovos-fedmemedicin-kom.jpg

Avislæsere vil erindre, da Novo for ti år siden var involveret i en sag om patentrettigheder i Sydafrika, og nogle år senere sagen, hvor virksomheden angiveligt betalte til styret i Irak for at få del i pengene i »Olie for mad-programmet«, der var øremærket til humanitære varer.

Men Novo Nordisks omdømme har uagtet sagerne altid været stærkt og stabilt. Virksomheden har det, der inden for branding kaldes en halo-effekt, der beskytter visse virksomheder mod kriser som et skjold, hvor både journalister og andre stakeholdere lader tvivlen komme virksomheden til gode.

Halo-effekten opnås, når man år efter år demonstrerer et ambitiøst værdigrundlag, der rækker ud over den helt merkantile forretning, som også for eksempel Lego og Maersk har gjort. I Novos tilfælde har der været tale om »den tredelte bundlinje«, der tilsiger, at virksomheden har fokus på en finansiel, en social og en miljømæssig dimension, og at man løbende opgør Novos regnskab med resultater på alle tre linjer.

Novos omdømme hæver sig altså op over enkeltsagerne. Privilegiet har virksomheden fået, fordi man i årtier har gjort sig fortjent til det, og fordi enkeltpersoner i virksomhedens topledelse har investeret hele deres personlige ledelseskraft i arbejdet. Novos nuværende position bygger i så henseende ikke mindst på arven fra Mads Øvlisen, som løftede Novo Nordisk fra 3.800 medarbejdere og en omsætning på to milliarder kroner til en virksomhed med 27.000 medarbejdere og en omsætning på 45 milliarder kroner.

31BUS20151111-200200-4-1520.jpg

Mads Øvlisen selv har gang på gang understreget, at det ikke er en enkelt topchef, der alene kan gøre forskellen. Det er korrekt og sympatisk sagt – men retningen står og falder nu engang med topledelsens personlige involvering. Øvlisen har i bogudgivelse beskrevet sin egen ledelsesfilosofi som heartcore ledelse. Ledelse med hjertet og en dybtfølt tro på, hvad der skaber vækst og i sidste ende bundlinje i en virksomhed. For Mads Øvlisen handlede det først og fremmest om vækst i mennesker.

Arven har den nuværende CEO, Lars Rebien Sørensen, videreført til noget nær perfektion. Som administrerende direktør i Novo Nordisk siden 2000 har han spillet en stor rolle i, at medicinalselskabet siden dengang er blevet næsten ufattelige 660 milliarder kroner mere værd.

Men hvad så nu? Lars Rebiens kontrakt udløber i 2019, og rygterne tilsiger, at han går før. Hvad gør næste generation af topledere – bygger man videre på Øvlisens og Rebiens værdier, fornyer man dem i samklang med kravene til stadigt mere global virksomhed, eller er man ligeglad med heartcore-værdierne? I topledelsen sidder ni dygtige mænd i 40erne og 50erne, og selv om det ligger også denne signatur fjernt at være modstander af midaldrende mænd, kunne nogen få en mistanke: Er fremtidens Novo mere hardcore?

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Novo Nordisk står i disse år ved en skillevej. Sagen fra New Jersey er ikke vigtig i sig selv. Men den minder om alt det, der er på spil for en unik virksomhed, der igennem årtier har bygget sin position på evnen til at læse sin omverden rigtigt og integrere værdier om ordentlighed og menneskelighed i selve kernen af organisationens beslutningsprocesser. Men alle værdier skal finde nye udtryk i en verden, der forandrer sig. Verden anno 2016 er ikke længere, som da Mads Øvlisen gik ud af kontoret i Bagsværd.

Novo skal kort sagt – for at bevare halo-effekten og det gode omdømme – forny tankerne om bæredygtighed og ansvarlighed i en global og stadigt mere konkurrencepræget verden. Heartcore 2.0.

28busPix-Mike Doustar1.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen