Berlingske Business

Nordisk Dream Team: Styrken ved kulturelle forskelle

17BUSNORWAY-INDEPENDENCE-CE.jpg
Heja, Norge! Vore venner mod nord fejrer i dag nationaldag. Arkivfoto: Heiko Junge/AFP/Ritzau Scanpix

Management. I dag er det den 17. maj, og nordmændene fejrer, at man i 1814 underskrev den norske grundlov og fik sin frihed fra Danmark. Det er dejligt, at vi har kulturelle forskelle i Norden, selv om vi i udenlandsk målestok er små.

Efter at have boet i Danmark, som nordmand, i snart 11 år, kan jeg skrive lidt om mine personlige erfaringer som leder af et nordisk marked. Jeg oplever en national stolthed og stærke kulturer, men også synergier.

Finnerne. Jeg husker mit første fællesmøde på vores finske kontor. Efter at have talt i fem minutter var jeg usikker på, om de overhovedet forstod, hvad jeg sagde, da der var så lidt mimik og repons fra teamet. Nu har jeg lært, at det også er en måde at kommunikere på. Det vigtigste er, at man ikke konkluderer, atmanglende reaktion er det samme som manglende interesse. Og jeg har tidligere sagt og siger gerne igen: Under- vurdér aldrig en finne. De er ingeniørtunge og langt fremme med hensyn til digital udvikling og innovation. De er velorganiserede, systematiske og altid velforberedte til møder. Og de tør op, efterhånden som de lærer dig bedre at kende.

Nordmænd er kendte for at være uformelle og energiske, men det skal ikke forveksles med at være useriøs. Myterne (eller sand­hederne) er, at nordmænd arbejder mindre end resten af Norden, at de rejser »på hytta«, og at om fredagen er kontoret tømt kl. 12. Min erfaring er, at nordmænd ikke arbejder væsentlig mindre, men de arbejder ander­ledes. De prioriterer at komme tidligere hjem, de spiser aftensmad tidligere, dyrker sport og hygger med børnene. Og når børnene er puttet genoptager de arbejds­dagen. I Norge er der mindre hierarki, og man trives bedst, når alle er venner. Og man skal huske: Nordmænd er glade for at vinde – både i sport og på arbejde.

Svenskere. Alle de svenskere, jeg har mødt i erhvervslivet, er meget professionelle, høflige og ordentlige. Jeg sidder i en svensk bestyrelse, og det er også min erfaring med mine svenske bestyrelses­kollegaer. De er inkluderende, alle får lov til at sige sin mening, og svenskerne er langt fremme på mangfoldighed. Min erfaring er, at ting kan tage lidt længere tid i Sverige, men når man har besluttet sig, så kører det derudad. Og man holder både mundtlige og skriftlige aftaler.

Danskerne. Og så er der de livsglade, joviale danskere, som i Norden er kendt for a være »kræmmere«, mere globale og urban end de andre nordiske lande. Danskerne tager ofte en autoritær position, og hvis det ikke er opfundet i Danmark, så skal det diskuteres. Den til tider hårde tone, kan opfattes som barsk for andre nordiske lande. Men vi ved, at bag den barske tone er der meget varme, og på grund af reklamen (og egne oplevelser) ved alle nordmænd, at »det er dejlig å være norsk i Danmark«.

Så Norden (også med Island) – og med vores totalt set 28 millioner indbyggere er en god blanding med mange gode styrker. Fællesnævneren er et stærkt demokratisk system, god økonomi, ytringsfrihed, og at vi er langt fremme mht. teknologi og innova- tion. At vi er forholdsvis små gør, at vi er gode markeder til innovation og iværksætteri. Så med kloge finner, energiske nordmænd, konsensussøgende svenskere og direkte danskere har vi en god mangfoldighed og et stærkt Norden. Arbejder vi sammen, bliver vi simpelthen et nordisk dream team!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen