Berlingske Business

Nordea har gjort det igen, igen

Nordea Nordea flytter hovedsæde fra Sverige til Finland
Foto:

Finans. Nordea, der i 2000 udmanøvrerede forsikringstagerne og gjorde sig til ejer af det gamle gensidige Tryg Liv, har tømt kundernes lommer. Nordea tilbagesælger nu Nordea Liv & Pension til forsikringstagerne, som ejede selskabet, da Nordea kom forbi.

I fem år havde Nordea Liv & Pension været til salg. Den 20. december 2017 fik Nordea bid. Banken, der ikke havde nødigt at gå over åen efter vand, solgte sit livs- og pensionsforsikringsselskab til selskabets egne kunder.

Inden da havde Nordea trukket en betydelig kapital ud af livs- og pensions­forsikringsselskabet. I andet halvår 2016 bevilgede Nordea sig selv et ekstraordinært udbytte på 2,8 milliarder kroner. I første halvår 2017 hev Nordea yderligere 0,6 milliarder kroner ud som udbytte.

Inden for et år tømte Nordea livs- og pensionsforsikringsselskabet for halvdelen af selskabets egenkapital. Ved udgangen af første halvår 2017 holdt Nordea Liv & Pension en egenkapital på blot 2,9 pct. af selskabets forsikringsforpligtelser. Selskabet var blevet »salgsmodnet«.

Møgsager forstærker Nordeas nedtur

Allerede i november 2016 solgte Nordea for 2,2 milliarder kroner 25 pct. af Nordea Liv & Pension til selskabets kunder repræsenteret ved foreningen Norliv. For et par uger siden solgte Nordea for 3,5 milliarder kroner yderligere 45 pct. af aktiekapitalen til kunderne. Det er aftalt, at kunderne inden for de næste tre år for 2,3 milliarder kroner skal erhverve de resterende 30 pct. af aktiekapitalen.

Kunderne skal betale i alt otte milliarder kroner for Nordea Liv & Pension. Det svarer til 185 pct. af den bogførte egenkapital i livs- og pensionsforsikringsselskabet. Nordea har rundbarberet sine kunder. Foreningen Norliv blev stiftet i august 2015 med en kapital på netop otte milliarder kroner, der hidrører fra et salg af 35 pct. af TryghedsGruppen. Kassen er tom; Nordea er kommet i mål.

Steen Michael Erichsen, Nordea Liv og Pensions direktør.

Men Norlivs bestyrelse lærte i processen et og andet om, hvordan man tømmer et selskab. Over for sine måbende medlemmer oplyser Norliv, at den resterende købesum – 2,3 milliarder kroner – skal udredes med et aktietilbagekøb, som finansieres af den frie egenkapital i pensionsselskabet, der bogfører en egenkapital på i alt 4,3 milliarder kroner.

Det er et uskønt parløb, der nu bringes til ophør. Men måden, det sker på, er stærkt kontroversiel. Nordea Liv & Pension er det tidligere gensidige selskab Tryg Liv. Siden år 2000 har Nordea anvendt de gamle kunder i Tryg Liv som sutteklud.

Tryg Liv, der i 1991 var blevet omdannet til et aktieselskab ejet af selskabets kunder organiseret i Tryg Liv amba (senere TryghedsGruppen smba, nu Norliv fmba), blev i 2000 – efter en kortvarig romance mellem Tryg og Unibank – en del af Nordea. Hans Dalborg, Nordeas topchef, havde lyst til Tryg Liv, men ikke til skadesforsikring.

Steen Michael Erichsen

I 2002 solgte Nordea skadesforsikrings­selskabet tilbage til TryghedsGruppen. Men Nordea beholdt rigtignok Tryg Liv, der blev til Nordea Liv & Pension A/S – et helejet datterselskab af Nordea AB. Kunder, der siden 2002 har tegnet en police i Nordea Liv & Pension, har på intet tidspunkt haft et medejerskab til deres pensionsselskab. Ej heller til Norlivs formue.

Norlivs formue tilhører de livs- og pensionsforsikringskunder, som forud for ejerskiftet i 2002 tegnede en police i det gamle Tryg Liv, der blev stiftet i 1975. Ejerne af Norlivs formue er således den generation af forsikringstagere, der er gået på pension eller er stærkt på vej til at gøre det.

Det er en skandale, at en ignorant bestyrelse for Norliv nu er i færd med at overlade foreningens formue til Nordea, der har været en ulykkesfugl for forsikrings­tagerne.

Hvad gør myndighederne? Vasker hænder?

Nordea Nordea flytter hovedsæde fra Sverige til Finland

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen