Berlingske Business

Nørderne skal op af kælderen!

 Linda Overgaard, Erhvervsredaktør.
Linda Overgaard, Erhvervsredaktør. Foto:

Udfordringen med at skabe mere vækst og flere danske arbejdspladser hænger som en tung dyne over landet. Ministre og eksperter forsøger sig ihærdigt med nye og gamle opskrifter, som det også fremgår flere steder i denne udgave af Berlingske.

Men løsningen på »vækstknuden« skal også søges på et andet plan. Nemlig i den danske mentalitet. Vi kommer ikke langt, hvis vi går alt for funktionær- og embedsmandsagtigt til opgaven.

Det er en kæmpeudfordring at fremelske talenter, der har vilje, viden og gennemslagskraft til at kæmpe hårdt for at opbygge en virksomhed, som giver ekstra vækst. Vi lever i et privilegeret velfærdssamfund, hvor ingen får lov at sulte ihjel, og i det hele taget befinder vi os højt oppe i den såkaldte behovspyramide. Ja, faktisk ligger store dele af befolkningen på øverste hylde i Maslows model – der hvor selvrealisering er første prioritet.

Des mere forfriskende er det også, at en spilnørd som Kristian Hedeholm på Vækst-siderne i avisen i går bl.a. kunne sige, at:

»Du bliver nødt til at droppe fredagsbaren.« Han læste datalogi, men flyttede alligevel ind i et simpelt kælderværelse for at realisere sin drøm om at udvikle computerspil døgnet rundt i et lovende firma.

Netop i spilbranchen, som vi i disse dage følger i en særlig artikelserie, ser der ud til at være den særlige form for drivkraft og insisterende stædighed, som kan føre til vækst og succes.

Her trives tilsyneladende de store drømme og en helt særlig passion, hvor aktørerne er parate til at sætte meget andet end fredagsbaren til side for at opnå succes.

Det skal vi satse at bygge videre på. Ganske vist er succeshistorierne spredte og i relativt beskeden økonomisk skala, men der er et potentiale, som Projektet Computerspilzonen (nu Interactive Denmark) også har påpeget.

Dansk drivkraft og kreativitet kan give resultater, som også underbygges af den teknologiske udvikling, som gør afstanden til kunderne kortere. Og så må vi støtte de coladrikkende nørder i kælderværelserne, uanset at vi måske ikke lige helt forstår dem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen