Berlingske Business

Nøglen til din hjerne

bog
Overskrift
bog
Overskrift

3 ud af 6 stjerner. En klassisk selvhjælpsbog om, hvordan vi med mentaltræning kan ændre vores overbevisning om os selv i positiv retning.

Vi går alle rundt med tanker og overbevisninger om os selv, som vi tror er sandheden. Det kan handle om vores evne til at lede andre mennesker eller vores evne til at udføre vores job. Disse overbevisninger styrer i høj grad vores handlinger og er dermed afgørende for, om vi får et godt og udfordrende arbejdsliv.

Jørgen Svenstrup skriver i sin nye bog »Nøglen til din hjerne«, at vi som ledere, medarbejdere og mennesker kan bearbejde disse overbevisninger gennem mentaltræning og dermed opnå alt fra vægttab, mere sex, drømmejobbet til løsninger på selvværdsproblemer. Og hvem vil ikke det?

Bog

Mentaltræning startede i sin nuværende form med elitesportsfolk for cirka 25-30 år siden. Når kroppen er trænet til det optimale niveau er næste skridt at optimere atletens mentale formåen. Atleten skal tro på at målet kan opnås. Det sker gennem en række faser af mentaltræning.

  1. Første fase er fysisk afspænding. Her gælder det om at lære kroppen at spænde af fysisk.
  2. Anden fase er mental afslapning. Her lærer hjernen at koble fra og skabe fri adgang til at stimulere underbevidstheden.
  3. Tredje fase adresserer den specifikke udfordring man står overfor, for eksempel at vinde VM i håndbold.

Mentaltræning har bevist sit værd i elitesportens verden. Men kan det bruges af os normale mennesker, som ikke nødvendigvis skal være de bedste af de bedste?

fewq

Bogen er opdelt i to dele. Den første del handler om, hvordan hjernen fungerer, eller »Sådan virker nøglen«.

Forfatteren gør sig til talsmand for hjernevask: Vask hjernen ren for beskidte og triste tanker og usunde tankemønstre, og erstat dem med de tanker, der er bedst for dig. Det lyder simpelt og godt. Jørgen Svenstrup forklarer at vi hjernevasker os selv hver dag, når vi siger til os selv at vi er udmattede, er dårlige til vores arbejde, er stressede, hader fodbold eller lignende. Kunsten er at tage styring over egne tanker og hjernevaske os selv med de positive tanker der gør os glade og tilfredse med livet.

I denne første del kommer forfatteren ind på en række andre elementer om hvordan hjernen fungerer, eksempelvis gennem visualisering, fordybelse, de tre jeg-oplevelser, din karakter med mere.

bog

Anden del – eller »Sæt nøglen i låsen« – indeholder en række anvisninger til konkrete mentaltræningsprogrammer, f.eks. til lindring af depression, vægttab, bedre form og mindre angst.

Her en måneds tid efter nytår er der mange, der er i gang med at bøde for deres synder i december i form af kampen med vægttab. De fem vigtigste faktorer for vedvarende vægttab er:

  1. Spise sundt.
  2. Motionere mere.
  3. Have det bedre med dig selv.
  4. Være vedholdende.
  5. Være målrettet.

Bogen beskriver, hvordan du skal anvende specifikke mentaltræningsprogrammer til hver af de fem overvægtfaktorer. Den første faktor handler om at spise sundt, og her kan der anvendes suggestioner direkte adresseret til din madlyst og madindtag. »Du vil opleve, at du er mæt og kun kan spise meget lidt.« Ved at gentage disse suggestioner for dig selv skaber du en ny virkelighed og et bedre liv.

Bogen afsluttes med et afsnit om opbyggelige ord. Mentaltræning er de opbyggelige ord som du deler med dig selv. Vi begriber os selv med vores begreber, og vi skaber også os selv med dem. Måske er det så simpelt.

Langdal

Selvhjælpsbog

Bogen er en klassisk selvhjælpsbog og skal læses som en sådan. Bogen har en særdeles positiv tilgang, har en behagelig tone, har mange konkrete eksempler og er let tilgængelig. Som ledelsesbog er den ikke særlig anvendelig, da langt de fleste eksempler er rettet mod privatsituationer.

God læselyst.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen