Berlingske Business
17:42

Nej, ledelsen er ikke ligeglad med sikkerhed

07BUSPIX-RASMUS-K-RSGAARD-T.jpg
Rasmus Kærsgaard Theede, formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

DEBAT. Erhvervsledere er snarere i vildrede med, hvordan de skal tackle udfordringen med IT-kriminalitet.

»Topchefer kæmper mod hackere,« var mandag en hovedoverskrift i Berlingske Business. Artiklens helt fair pointe er, at danske virksomheder slås med »hackere« som aldrig før, og at ledelsen ikke gør nok for at sikre deres elektroniske værdier. Ikke noget nyt. Et utal af artikler og undersøgelser har på det seneste konkluderet det samme: Vi bliver overvældet af cyberkriminelle og IT-spioner, og de dumdristige topchefer forstår ikke, at de er truet og gør ikke nok for at beskytte deres virksomhed eller offentlige myndighed.

Efter utallige samtaler med et bredt udsnit af de ovennævnte topchefer mangler jeg dog i udpræget grad perspektiv og gensidig forståelse i debatten samt en erkendelse af, at de mange aktører i den danske sikkerhedsdebat også har et klart ansvar her.

pix-Hacker med handsker

Der er rigtigt mange aktører i den danske sikkerhedsdebat. Her tænker jeg på produktleverandører, kon­sulent­huse, presse, politikkere, politi, Center for Cybersikkerhed og de utallige sikkerhedseksperter – for at nævne en håndfuld. Vi taler langtfra samme sprog, og vores ytringer er ofte så markante, forskelligartede og konfronterende, at mange i landets ledelser simpelthen ikke aner, hvad de skal stille op, og hvem de skal stole på. Vi er dog i vid grad enige om én ting: Ledelsen forstår sikkerhed, og at de ikke gør nok. Der bør være blot en lille klokke, der ringer her.

Det er rent faktisk min oplevelse, at rigtigt mange i den øverste ledelse har fattet budskabet. De har fået læst og påskrevet, at hackerangreb er i stigning, at de fremadrettet risikerer store bøder, og at deres forretning er i fare. Mange steder er cybersikkerhed for længst flyttet ind på direktionsgangen. Man forsøger her at finde en måde, hvorpå man kan reagere bedst og mest effektivt uden samtidig at risikere halvdelen af bundlinjen og bremse innovation og forretningsudvikling. Det er nemlig det, de er sat i verden for at sikre.

hacker

En sikkerhedsekspert konkluderer i Berlingskes »Topchefer aner ikke, hvad der rammer dem«, at jo længere man bevæger sig ned i en organisations forskellige lag, jo større er realismen i forhold til sikkerhedstruslen. Nuvel, men det er også min erfaring, at jo længere man bevæger sig ned i organisationens lag, jo mindre er realismen ofte i forhold til, at forretningen rent faktisk også skal tjene penge, og sikkerhed aldrig kan være en større disciplin i sig selv end den forretning, man søger at beskytte.

Når jeg taler med ledelsen i danske virksomheder, møder jeg yderst sjældent ligegyldighed. Jeg møder derimod ofte kompetente ledere, der føler, at de får tudet ørerne fulde af historier om hackere og fremmede cyberspioner. Historier, som de ikke forstår og ikke kan forholde sig til. De ved godt, at de skal reagere, men hvordan skal de reagere og mod hvad? Dette gør, at ledelserne ofte enten stikker hovedet i jorden, håber på at problemerne forsvinder eller investerer i de forkerte løsninger og derfor alligevel bliver ramt.

GERMANY-POLITICS-IT-INTELLIGENCE-INTERIOR-CCC-TROJAN

Er det godt nok? Nej, selvfølgelig ikke. Det skal og kan gøres bedre mange steder. Men skal vi opnå en reel forandring, bliver vi nødt til at nå en fælles forståelse og finde et fælles udgangspunkt. Væk med den belærende konfrontation og ind med viljen til at tale med hinanden – ikke kun til hinanden.

Der er en gammel kommunikationsregel, der foreskriver, at det altid er afsenderen, der har ansvaret for, at budskabet bliver forstået. Hvor angstprovokerende dette end kan lyde. Der er helt sikkert »topfolk« i landets virksomheder, der stadig har brug for at se lyset og tage sikkerhed meget mere seriøst.

Men næste gang sikkerhedssælgeren forsøger at løse komplekse sikkerhedsproblemer med deres teknologiske dims alene, journalister omskriver almindelig Ransomware til »hackerangreb«, leverandører og myndigheder udgiver frygtindgydende sikkerhedsstatistikker baseret på tvivlsomme data, eller at vi uhæmmet kritiserer og peger fingre, kunne vi måske spørge os selv: Er vi en del af problemet eller løsningen?

Vi får ikke meget ud af at blæse op til storm, hvis det ikke blot engang imellem giver medvind i sikkerhedssejlene.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen