Berlingske Business

Nej, du kan ikke få en taxa!

afd
Erhvervsredaktør på Berlingske, Linda Overgaard, har ordet. Foto:

Når man står med hænderne fulde af indkøb og tunge kufferter og er træt efter en lang flyrejse, er det mere end træls at få nej til et lift med en taxachauffør uden for lufthavnen.

Ikke desto mindre var det, hvad et ægtepar kom ud for i Københavns Lufthavn. De fortæller til Jyllands-Posten, at taxichaufførerne simpelt hen nægtede at køre dem hjem, fordi turen ikke ville være længere end tre kilometer.

Rystende tilstande og endnu et eksempel på, at den danske model endnu ikke fungerer perfekt.

Lufthavnens ledelse har da heldigvis også grebet ind over for den elendige taxiservice, som yderligere sender et rigtig skidt signal til udenlandske turister og forretningsfolk.

Og fint at Produktivitets-kommissionen også har kig på taxikørsel. Ganske vist har branche-talsmænd søgt at nedgøre kommissionens udmeldinger, ligesom andre af dem der føler sig ramt, har travlt med at forklejne det faglige niveau, som professor og tidligere overvismand Peter Birch Sørensen som formand for kommissionen lægger ryg til.

Men de seneste dages beretninger fra taxaholdepladserne viser, at der er al mulig grund til at ruske op i et kørselssystem, som er et misk-mask af privat virksomhed og offentlig regulering.

En taxilicens er personlig og kan ikke sælges, har produktivitets-kommissionen f.eks. påpeget. Desuden må taxichaufførerne kun køre inden for den kommune, hvor de har fået kørselstilladelse, bortset fra at de må tage gadeture i andre områder. Det er også en faktor, som har fået professoren og hans team til at hæve øjenbrynene.

Det er ikke nødvendigvis en god ide at give taxakørsel helt fri, som det er sket i en del andre lande. For vi ønsker vel heller ikke et totalt gråt marked, hvor prisen på en taxatur hver gang er til forhandling, og hvor man risikerer at blive snydt, så vandet driver.

Men der er hårdt brug et alvorligt servicetjek af branchen, som indtil videre ikke selv har kunnet skabe ordnede forhold. At kunne få en taxa, når man har brug for det, er vigtigt for produktiviteten i samfundet som helhed og derfor også en opgave for politikerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen