Berlingske Business

Når rige mænd køber aviser

Morten Asmussen

I sidste uge købte internet-milliardæren og Amazon-stifter Jeff bezos et af verdens mest hæderkronede og ikoniske nyhedsmedier, Washington Post, for 250 millioner dollar, svarende til cirka 1,5 milliarder kroner.

Reaktionen fra resten af mediebranchen, herunder den danske, har efterfølgende været blandet, men dog overvejende med rynkede pandebryn. For hvad vil en internetmilliardær dog med en avis? Er det et legetøj, som han smider fra sig igen, når den umiddelbare interesse har lagt sig? Er det et forsøg på at skabe en platform for sig selv og sine politiske interesser, eller er der et ønske om at lægge låg på kritiske historier om hans egentlige kerneforretning? Spørgsmålene er mange- og kritiske. Og selvfølgelig er de det, når avisen, der stod bag den vel nok mest kendte politiske skandale i verdenshistorien, Watergate, sælges. Og så til en forretningsmand.

Kun fremtiden kan vise, om kritikerne får ret, og Washington Post bliver offer for en legesyg milliardærs magtsyge ønske om at påvirke den politiske dagsorden. Så lad os i stedet dvæle lidt ved fortiden. Tilbage til 30’ernes depression, hvor en nødlidende Washington Post blev reddet fra fallit af dollarmillionæren, republikaneren og tidligere fabrikant i kemikalieindustrien Eugene Meyer, som senere lod svigersønnen Philip Graham overtage ansvaret.Kritikere af Jeff Bezos og hans intentioner med Washington Post, fremhæver Washington Post som en af de mest betydningsfulde medier i historien. En avis som under den hidtidige ejer, Graham-familien, har opholdt sig i den journalistiske verdenselite og modtaget utallige Pulitzer-priser (helt præcist 47) for sin fremragende journalistik. Konklusionen er altså, at den politisk aktive dollarmillionær med tydelige erhvervsinteresser i kemikalieindustrien har været garant for, at Washington Post ikke bare overlevede depressionen, men også siden da har givet amerikanerne og resten af verden noget af det bedste journalistik til dato.

Og sagen er, at lige præcis i Jeff Bezos’ tilfælde er synergien med mediebranchen oplagt. Jeff Bezos er en af de ypperste teknologiske frontløbere verden hidtil har set. Han har skabt en omfattende kommerciel succes baseret på en forretningsmodel, som mediebranchen globalt set har haft overordentlig svært ved at greje.

Så måske kan vi være heldige, at Jeff Bezos følger i kølvandet på Eugene Meyer og skaber en god forretning baseret på god journalistik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen