Berlingske Business
17:42

Når reklame bliver underholdning

16BUSCasper-Christensen-114.jpg
Grænsehandelsgiganten Fleggaard sætter sit eget brand i baggrunden, når den i en sitcom-serie på YouTube sætter scenen for Casper Christensen og hans jagt på at få råd til en swimmingpool. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Markedsføring. Kampen om forbrugernes gunst tvinger virksomheder ind på nye arenaer, hvor de kæmper på lige fod med underholdningsindustrien. Branded entertainment er markedsførernes nyeste skud på stammen. Men som al anden begyndelse er den svær og fyldt med faldgruber.

Mange taler om, at vi i dag lever i en opmærksomhedsøkonomi, hvor der ikke er mangel på information, men derimod på opmærksomhed. Som forbrugere udsættes vi hver dag for titusindvis af brandede digitale stimulanser og indtryk, og vi bombarderes på tværs af platforme med budskaber fra virksomheder, der gerne vil i kontakt med os.

Forbrugerreaktionen er flere downloadede adblockers og tilkøb af reklamefri services, der igen tvinger markedsførere til at tænke i nye baner.

Onsdag - Novo

Erkendelsen er, at virksomhederne ikke længere blot kæmper en kamp mod hinanden men en kamp mod alt det, der fylder i forbrugernes hverdag af underholdning, kulturtilbud, kattevideoer og Skam-parodier. Og for at kunne gøre sig i det game må man bruge de samme våben. Resultatet er et stigende fokus på skabelsen af branded entertainment, også kaldet advertainment.

En markedsføringsstrategi, hvor hovedformålet er at drage og underholde modtageren. Brandet træder her helt i baggrunden og indtager en underspillet rolle som facilitator for noget underholdende eller meningsfuldt.

Dette ser vi eksempelvis, når Fleggaard i en ny sitcom-serie sætter scenen for Casper Christensen og hans jagt på at få råd til en swimmingpool.

Også Microsoft har for nylig prøvet kræfter med branded entertainment. Sammen med producer Thomas Levin har de skabt kortfilmen »Walter & Alma«. Filmen er udført som et markedsføringsstunt for produktet Microsoft 365.

pix-Chrome

Produktet eller afsenderen fremgår på intet tidspunkt af selve filmen, men i den efterfølgende aktivering fremgår det, at filmholdet blev stillet opgaven at skrive, planlægge og producere en kortfilm udelukkende ved brug af Microsoft 365-programmer.

Fælles for kampagnerne er, at de begge set med marketingbriller bevæger sig på grænsen til det irrelevante.

Jo længere man i sin kommunikation bevæger sig væk fra sit produkt og brand, desto større bliver risikoen for, at kampagnen bare bliver underholdning og ikke markedsføring. Om det er tilfældet med ovenstående kampagner, må tiden vise.

Branded entertainment sikrer muligvis en spændende dag på jobbet, både for brandet selv og for de kreative markedsførere.

pix-TwentyThree x 3

Men margen for succes er smal, og grænsen er hårfin.

Jeg taler ikke for at afskrive branded entertainment. Tværtimod. Underholdende markedsføring er både til gavn for os, der producerer den, og for dem, som skal kigge på. Men for at agere i denne virkelighed er det vigtigt for virksomhederne at bevare fornuften og sikre et plausibelt og troværdigt link til brandet og de produkter, som det i sidste ende handler om at sælge.

Aldrig har relevans været mere relevant.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen