Berlingske Business

Mød de metakompetente kompetencejonglører

07busbog Digitale indfødte .jpg

4 ud af 6 stjerner. De unge medarbejdere fra den digitale generation udfordrer arbejdslivet, som vi kender det.

Når man går på Copenhagen Business School eller beslægtede merkantile anstalter, lærer man en masse om ledelse: Værdiledelse, belønningsledelse, forandringsledelse, anerkendende ledelse, kommunikativ ledelse, strategisk ledelse, kompetenceledelse, videns-ledelse, læringsledelse, mangfoldigheds-ledelse, netværksledelse, innovationsledelse, situationsbestemt ledelse, selvledelse, transformationsledelse, kritisk ledelse, begivenhedsledelse, oplevelsesledelse, superledelse, handlingsledelse og sågar polyfon ledelse.

Det er absolut ikke let at holde tungen lige i munden, for ledelsesarenaen er åben for både guruer og galninge, og der er kamp til stregen om at sige de rigtige ting på det rigtige tidspunkt.

Nu har CBS-lektor Søren Schultz Hansen så føjet et nyt begreb til denne uendelige, ulæselige og måske ulidelige ledelsesliste, nemlig »tiltideværende ledelse«, ikke at forveksle med sin medtagne moster »tilstedeværende ledelse«, som ifølge bogen er noget helt, helt andet og fuldstændig yt.

Ledere behøver nemlig ikke længere være fysisk til stede, siger Søren Schultz Hansen, de skal derimod være »tidsligt tilgængelige«, du ved sådan en leder, der altid lige kan finde et hul i kalenderen eller altid lige svarer tilbage på en sms. De digitalt indfødte vil ikke have fysisk nærvær, men »frekvent nuvær«. Slå den!

Hyggelig og varmer godt

Søren Schultz Hansen ved, hvad han taler om, for han har studeret den digitale generation i mange år. Hele bogen bærer derfor også præg af en enorm viden, et gennemarbejdet materiale og nogle solide undersøgelser bag de mange antagelser.

Hvad bogen til gengæld mangler er nogle eksempler på virksomheder, der rent faktisk er lykkedes med at integrere alle disse nye tendenser i en traditionel forretningsmodel, som jo ikke bare går ud på at være på Facebook og svare hurtigt på snapchats, men rent faktisk sætte sig nogle mål, fokusere indsatsen, levere et produkt og helst også tjene penge på det.

Dermed ikke sagt, at »Digitale indfødte på job« er en tynd kop te – dertil er den alt for velskrevet og velresearchet – men den er måske snarere en cremet kop te: Lidt svær at finde rundt i, man ved ikke helt, hvor den starter og slutter, den er hyggelig og varmer godt, men den mangler lidt bid.

Som den amerikanske organisationsforsker Charles Perrow engang skrev, så kan vi ikke overleve uden store, hierarkiske organisationer. (Perrows »Complex Organizations« er i øvrigt en af de allerbedste lærebøger om organisationer, der findes.)

Sagt på en anden måde: Den bureaukratisk-hierarkiske organisation med dens klart definerede mål og rationelle instrumentering er kernen i den økonomiske organisering af de industrialiserede samfund. Vi kan selvfølgelig vælge at hade den eller mene, at den er totalt udrangeret i den nye, digitale tidsalder, men ser vi den i et bredere, samfundsmæssigt perspektiv, vil de fleste nok være enige i, at den klart er at foretrække over mere eksotiske organisationsformer som for eksempel, og jeg nævner bare i flæng, diktaturer, feudalisme, planøkonomi, religiøs fanatisme, økonomisk anarki, mafiametoder eller morgentrafik på Motorring 3.

Du skal også kunne noget

Humlen er altså, at den nye generation af medarbejdere nok har en masse forventninger til arbejdslivet, som i sig selv er interessante, men det er de færreste virksomheder, der kan rumme disse forventninger inden for en almindelig, praktisk hverdag.

Jo, det er fint, at du er en metakompetent kompetencejonglør med viljen til at lykkes, men du skal jo også kunne noget, blive bedre til det, sætte dig et mål og tage et skridt ad gangen. Undskyld, jeg lyder lidt gammeldags, #mensådanervirkeligheden.

At vores arbejdsliv så alligevel forandrer sig, og at ledere anno 2050 sikkert ikke tænker som en leder anno 2015 er sandsynligvis den vej, verden går. Så selv om Søren Schultz Hansens fremtidsvisioner kan virke en smule luftige lige nu, kan de meget vel gå hen at blive virkelighed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen