Berlingske Business

Møbellobbyen vinder og forbrugerne taber

07BUScopying-123649.jpg
shelf font 3d rendering letter C

En aktindsigt har afsløret, hvordan den danske regering lægger pres på Irland for at indføre en lige så stram ophavsret som i Danmark, hvor et design er beskyttet i 70 år efter designerens død. Lige nu er grænsen kun 25 år i Irland, hvor vi i Voga helt lovligt producerer vores kopimøbler.

Vi skaber arbejdspladser, og vi skaber flotte kvalitetsmøbler til helt almindelige mennesker, der ikke har råd til at betale 25.000 kr. for en spisebordsstol.

At vi producerer prisvenlige kopimøbler af de kendte designikoner er et stort problem for de grådige originalproducenter, hvis eneste interesse er at skrue priserne så højt op som muligt for et produkt, der bliver lavet på samme type maskiner, vi bruger, og af lige så dygtige håndværkere.

Originalproducenterne og deres lobby­ister påstår hårdnakket, at kopimøbler koster dem penge. Det klinger unægtelig hult, når en af originalproducenterne næsten lige har fremlagt det bedste regnskab i virksomhedens historie. Deres argument er desuden blevet udhulet af flere prisundersøgelser, der viser, at de dyre originaler appellerer til en helt anden kundegruppe, end kopimøblerne gør.

Den danske regering køber derimod argumentet og går originalproducenternes ærinde ved at presse Irlands regering til at stramme den irske lovgivning og dermed lukke en sund industri. Det vil betyde, at bl.a. godt dansk design bliver helt uopnåeligt for den almindelige dansker. Det er unfair og strider imod flere af designernes ønsker om at ville lave møbler til folket. Folket taber, hvis det her bliver gennemført. Og møbellobbyen vinder – igen.

Selvfølgelig skal der være ophavsretlig beskyttelse, men at beskytte et møbel i 70 år efter designerens død virker ekstremt. Hvorfor skal møbler være bedre beskyttet end f.eks. medicin, hvor der ofte kun går ti år, før man kan finde kopimedicin til overkommelige priser, som samtidig gavner konkurrencen?

Og hvorfor skal den danske regering blande sig i irsk politik?

Tænk, hvis det omvendte var tilfældet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen