Berlingske Business
08:12Inflationen aftog en smule i november

#MeToo: Virksomheder bør få sig et sex-etisk kodeks

18BUS736146328-125430.jpg
»#MeToo-omfanget viser med al tydelighed, at der er mange medarbejdere og ledere i både det private og offentlige, der tilsyneladende ikke ved, hvor grænsen for god etisk opførsel går, når det kommer til kolleger og ansatte,« skriver Kim Bjørnstrup. Foto: Iris

Veldrevne selskaber har regler for korrekt opførsel inden for miljø, bestikkelse og CSR – men hvor er retnings­linjerne for anstændig opførsel?

De seneste uger har debatten om seksuelle krænkelser raset. Først i Hollywood, og siden har den bredt sig til Europa herunder Danmark, hvor de triste historier om mænd, der ikke ved, hvor grænsen går, dukker op. Og der bliver flere og flere af dem.

Nu skal man selvfølgelig passe på med at dømme folk på baggrund af mere eller mindre anonyme anklager. Det har vi domstolene til. Men det bør mane til eftertanke, at der tilsyneladende er en stor mængde kvinder, som på deres arbejdsplads har oplevet krænkende adfærd – og nogle ­sågar deciderede overgreb.

I veldrevne virksomheder forventes det, at man har en lang række politikker og regler, der sikrer, at virksomheden handler korrekt, når det kommer til miljø, bestik­kelse, CSR og så videre.

.

Det skyldes, at man ikke bare kan forvente, at firmaets medarbejdere og ledelse altid ved, hvad der er etisk korrekt opførsel. Reglerne er ofte blevet til for at sikre virksomhedens omdømme og beskytte image og forretning mod dårlige sager.

#MeToo-omfanget viser med al tydelighed, at der er mange medarbejdere og ledere i både det private og offentlige, der tilsyneladende ikke ved, hvor grænsen for god etisk opførsel går, når det kommer til kolleger og ansatte.

Som grundlæggende liberalt menneske er jeg ikke tilhænger af flere regler i vores allerede overregulerede samfund, men der er behov for handling på dette område. Ikke via mere lovgivning men derimod igennem at brancheforeningerne vedtager, at anstændig og god opførsel hører hjemme på en arbejdsplads. Man kan (i mangel af et bedre navn) måske kalde det et »sex-etisk kodeks«.

pix-FBI

For nylig deltog jeg i Radio 24Syv-programmet »Rene Linjer«, hvor #MeToo og krænkelser var emnet. Det er et minefelt, hvor man risikerer at få et hak i tuden, hvis man træder ved siden af. Men efterfølgende sad jeg tilbage med følelsen af, at der må gøres noget. En følelse der blot er blevet forstærket siden – ikke mindst set i lyset af de historier der i øjeblikket har florerer om filmselskabet Zentropa, hvor Peter Aalbæk ikke helt har forstået, hvad man kan tillade sig i et arbejdsgiver/medarbejderforhold.

Der er altså tydeligvis behov for, at alle offentlige og private virksomheder får et »sex-kodeks«. Det skal ikke være detaljerede regler, men nogle principper for god opførsel.

Ofte føler den krænkede part det værst, når det sker i en situation, hvor vedkommende i en vis grad følte sig hjælpeløs og tvunget til at »tåle« ydmygelsen.

Man kan derfor begynde med, at en virksomhed/organisation finder det uacceptabelt, at ledere og medarbejdere foretager seksuelt ladede handlinger eller ytringer, som falder ind under én af to følgende kategorier:

1. Seksuelt ladede handlinger eller ytringer, der foregår under vold eller trussel om vold.

2. Seksuelt ladede handlinger eller ytringer, hvor udøveren er i en magtposition i forhold til modtageren.

Den skandaleramte tidligere svenske finansminister Anders Borg

Den første kategori falder ind under straffeloven, mens den anden er lidt vanskeligere. Man kan måske forklare det som en seksuel tilnærmelse, hvor krænkeren kan have indflydelse på den krænkede rent arbejdsmæssigt.

Det er vigtigt at skelne mellem privatlivet og arbejdspladsen. Der vil altid være et seksuelt spændingsforhold mellem kvinder og mænd i selskabelige situationer, hvor der flirtes og bemærkningerne måske sidder lidt løsere end i en arbejdssituation. Men føler man sig krænket her, kan som regel forlade selskabet. Anderledes ser det ud på en arbejdsplads, hvor det kan være svært at sige fra over for en leder, hvis vedkommende er upassende.

Der er naturligvis mange nuancer, gråzoner og individuelle holdninger, men jeg mener, at det enorme omfang, som #MeToo-bevægelsen har haft, viser et behov for handling nu. Især på vores arbejdspladser hvor magtforholdet mellem arbejdsgiver og ansatte legitimerer de krænkelser, vi dagligt bliver gjort opmærksom på i medi­erne p.t.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen