Berlingske Business

Mavelanding

FILES SWEDEN 787 DREAMLINER FIRE
Boeing 787 Dreamliner. Foto:

Det er til at forstå, hvis flyfabrikken Boeings direktører gik i sort i sidste uge.

For nu gik det jo lige så godt. Væk var børnesygdommene i drømmeflyet 787. Kunderne stod igen i kø for at købe, og så var Boeing-aktien den næsthøjest springende aktie på Dow Jones i år. Tingene havde ikke set så godt ud for den amerikanske flygigant i adskillige år.

Og så dette! En brand i et parkeret Dreamliner-fly i Londons Heathrow-lufthavn, ny alvorlig usikkerhed om selskabets nye milliardsatsning og en øjeblikkelig straf på børsen, hvor den fornyede usikkerhed barberede adskillige procent af værdien på Boeings aktier.

P.t. ved ingen, hvad der fik det spritnye Ethiopian-fly til at bryde i brand. Der tales om en kortslutning i elsystemet i en del af taget, men det er ubekræftet.

Set med Boeing-briller er skaden allerede sket. For selv hvis det viser sig, at branden intet havde med 787-flyenes omdiskuterede batterier at gøre, så er der sat nye spørgsmålstegn ved det avancerede fly – og ikke mindst flyets sikkerhed. Efter sidste års langstrakte saga om brændende batterier på flyene, er der simpelthen ikke plads til flere problemer med de nye fly. Nu skal de på vingerne og ud at tjene penge til deres nye ejere.

Derfor er det afgørende – altafgørende – at den seneste brand ikke har sammenhæng med de tidligere batteriproblemer. Er der en sammenhæng, kan flymyndighederne ikke gøre andet end at give 787-flyene startforbud, og så begynder balladen for alvor.

For trods den langstrakte sag med 787-flyene har kunderne hidtil været ganske trofaste over for Boeing. Fordelene ved det nye fly er nemlig så store – bl.a. lavere brændstofforbrug, øget rækkevidde og fleksibilitet – at flyselskaberne er fortsat med at bestille flyet.

Derfor har Boeing kunnet fortsætte produktionen af flyet, der er bestilt i 862 eksemplarer. Læg dertil de 68 allerede leverede fly, som nok har stået stille i perioder, men som alligevel har vist så stort potentiale for selskaberne, at det, der begyndte som en fiasko for Boeing, sagtens kan ende som en stor succes. Det kræver dog, at børnesygdommene forsvinder, og at flyene kommer i luften.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen