Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Massiv mangel på IT-specialister kræver nye løsninger

21BUSOpinion-Gensend-110449.jpg
Der er ikke nok IT-kompetente medarbejdere på markedet, og især kniber det med kvindelige IT-specialister. Arkivfoto: Iris

Mangel på IT-medarbejdere kan ikke løses alene ved udenlandsk arbejdskraft. Der ligger et uudnyttet potentiale i virksomhederne.

IT-branchen undergår en udvikling og skaber konstant nye arbejdspladser og muligheder for små såvel som store virksomheder. Men i skærende kontrast til, at behovet for digitale teknologier, softwaresystemer og cloudløsninger buldrer frem i det danske erhvervsliv og i den offentlige sektor, er kompetente IT-medarbejdere stadig en massiv mangelvare hos stadig flere organisationer og virksomheder.

Efterspørgslen på IT-kompetente medarbejdere er en udfordring, som ikke begrænses af landegrænser. Eksempelvis viser rapporten Digital Skills for the UK Economy, at den engelske IT-branche efterlyser godt 40.000 IT-specialister. Den mangel koster årligt den engelske økonomi et beløb svarende til mere end 500 milliarder danske kroner.

Og samme alvorlige tendens gør sig gældende i den danske IT-branche. I en nylig undersøgelse af Erhvervsministeriet skønnes det, at Danmark vil mangle godt og vel 19.000 IT-specialister i år 2030, og det får alvorlige konsekvenser for virksomhedernes omsætning, konkurrenceevne og produktivitet.

LEGO House åbnes

Skal vi ændre den fremtidsudsigt, kræver det handling. Og her er det ikke nok, at danske virksomheder alene retter opmærksomheden mod udenlandsk arbejdskraft, idet vi vil være i stærk konkurrence med andre nationer, der i mange sammenhænge tilbyder bedre forhold for IT-specialister. I lige så høj grad bliver vi nødt til at udnytte det store uudnyttede potentiale, som kan findes in-house i virksomhederne.

For mens flere virksomheder lægger tid og kræfter i at rekruttere højtkvalificerede medarbejdere, overser mange det store potentiale, der er i at styrke de nuværende medarbejderes IT-færdigheder. Heri ligger et stort potentiale, hvor vi som samfund ikke på samme måde konkurrerer med andre nationer om kompetencen, men reelt selv er herre over hvor stor en ressourcekapacitet, vi ønsker at frigøre.

Virksomheder bør derfor i stigende grad satse på at uddanne eksisterende medarbejdere med de nødvendige IT-kompetencer ved eksempelvis i langt højere grad at investere i videre- og efteruddannelse. Her er der så samtidig behov for, at politikerne gør det mere fordelagtigt at investere i videreuddannelse, idet problemet for mange virksomheder er, at de ikke kan undvære ressourcerne, mens uddannelsen pågår. Derfor kan det på kort sigt være mere lønsomt at ansætte en ny specialist.

08BUSGustav-Mellentin-16493.jpg

Den massiv mangel på digitale specialister kan til dels også ses i lyset af, at IT-branchen er et af de jobområder, der har en af de absolut laveste andele af kvindelige ansatte.

For at imødekomme den stigende mangel på IT-kompetente medarbejdere bør branchen gøre en mere ihærdig indsats for at tiltrække flere kvinder til de IT-baserede stillinger og udfordre den stærkt mandsdominerede industri.

Det kan eksempelvis ske ved at etablere samarbejder med danske uddannelsesinstitutioner i forsøget på at tiltrække flere kvindelige studerende til de IT-orienterede uddannelser.

På den måde kan danske virksomheder og organisationer udnytte det store potentiale inden for IT og teknologi, som virksomhederne rummer – men endnu ikke har formået at udnytte.

Klaus Holse

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen