Berlingske Business

Mapperne i skyen

deloitte
»Revision kan vel oversættes til »gensyn af visionen«, men i de situationer, hvor der er mere brug for vision end revision, der kan revisoren også være en hjælp,« mener Henrik Wellejus fra Deloitte. Foto:

Del din græsslåmaskine med andre. Lån en bil. Tilbyd din have til andre. Deleøkonomien, hvor mennesker kan låne eller leje ting og tjenester til hinanden, har været kendt i årevis, men har nu nået et omfang, der sætter etablerede brancher under pres.

For nogle måneder siden viste en af vores brancheanalyser, at halvdelen af hotellerne herhjemme sidste år havde røde tal på bundlinjen, fordi både virksomheder og private hotelgæster vælger at spare på hotelbudgettet. Måske en af forklaringerne kan findes i den internationale, sociale hjemmeside airbnb.com. Via den hjemmeside kan private leje værelser eller hele boligen ud til turister i et begrænset tidsrum. Den type overnatninger er der efterspørgsel efter. I sommerferien kom det frem, at bookninger via airbnb.com vokser med over 100 procent om året – blot i Aarhus.

Teknologien udfordrer og ændrer i øjeblikket grundlæggende på traditionelle forretningsmodeller, og det omfatter meget mere og andet end deleøkonomi. Hele brancher skal vænne sig til nye vilkår. Ændringerne i musikbranchen, den grafiske branche og mediebranchen er efterhånden kendt for alle. Men stort set alle brancher og industrier forandrer sig fundamentalt i disse år.

I vores egen verden oplever vi, hvordan meget af bogholderiet er flyttet fra mapperne og ligger nu i skyen. I dag kan man ofte bogføre ud fra bankposteringer, og fysiske bilag er ikke længere end selvfølgelighed. Derfor er vi naturligvis også selv ved at undersøge, hvordan vi tilpasser os de fundamentale ændringer. Selv i en relativ traditionel branche som revision er det nødvendigt at se på, om der er handlinger, som kan løses virtuelt og over skyen – endda måske lade visse rutineopgaver udføres af medarbejdere i lavtlønslande som eksempelvis Indien eller Vietnam – så vi kontinuerligt kan matche vores kunders behov for at få den højeste kvalitet til den rette pris.

Så for os alle, der driver virksomhed, er tiderne fulde af forandringer, og i sådanne situationer er det ofte essentielt at få sparring på sin virksomhed. Hvis man for eksempel er i detailhandlen, er det eksempelvis vigtigt, at man ikke får sig låst fast på et stort butikslokale med lejekontrakter over flere år, når nethandlen efterhånden tager en større og større del af den samlede omsætning.

Når tryksagerne og tilbudsaviserne forsvinder, hvad gør de bedste så i den grafiske branche? Hvordan er ens evne til at lægge fornuftige budgetter og prognoser, der holder? Er ens investeringer irreversible, eller kan man ændre investeringsprofilen?

Man bør ikke undervurdere vigtigheden af at få sparring på sine investeringer. Revision kan vel oversættes til »gensyn af visionen«, men i de situationer, hvor der er mere brug for vision end revision, der kan revisoren også være en hjælp.

Henrik Wellejus er partner i revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte og leder af Revision Øst. Han skriver om revisionsrelevante emner hver anden søndag i Berlingske Business. Læs mere på www.deloitte.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen