Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Man skal ikke komme udefra og foreslå noget nyt

norden
Arbejdskraft. Hvis virksomheder i Norden seriøst ønsker at tiltrække højtkvalificeret international arbejdskraft, er de nødt til at droppe de sarte følelser og modviljen mod at lade sig inspirere udefra. Foto:

Arbejdskraft. Hvis virksomheder i Norden seriøst ønsker at tiltrække højtkvalificeret international arbejdskraft, er de nødt til at droppe de sarte følelser og modviljen mod at lade sig inspirere udefra.

Mener nordiske ledere og virksomheder i regionen det alvorligt, når de højlydt ønsker sig nye højtkvalificerede udenlandske kolleger med internationalt udsyn og ideer, der ikke er fostret på velfærdsstaternes bonede trægulve?

Indimellem kan man godt have sin tvivl. I hvert fald når man taler med præcis de veluddannede, velformulerede og særdeles nysgerrige udenlandske ledere, der i disse år lægger deres arbejdsliv og globale udsyn hos netop os i Norden. For hvordan oplever globalisterne, at deres ideer og innovative indspark bliver modtaget?

Det har jeg spurgt en lang række internationale ledere om i bogen »Norden for nybegyndere«. Og deres iagttagelser er værd at tage ved lære af, hvis vi i verdens rigeste, frieste og selverklæret lykkeligste lande mener noget seriøst med at række ud over andedammen.

Lad mig slå det fast med det samme; de fleste kan godt lide at være her. Selv velfærdsstaten og skatten giver efter en længere indkøringsperiode mening for mange af dem. Der er ros til de velsmurte og produktive organisationer, til de selvkørende medarbejdere, der frejdigt erklærer, at »min idé er lige så god som din, selv om du er min chef«.

ISS fjerner lidt af optimismen i halvårsregnskab

Men når det kommer til inspiration, innovation, ideer – og vi taler slet direkte kritik af den danske måde her! – står det noget sløjere til med den nordiske åbenhed.

Nordiske kolleger fremstår ofte som en flok skallesmækkende mimoser, når det gælder forslag til ændring af praksis. Eller som en fransk topchef, der er udstationeret for en global fransk gigant, beskriver sine oplevelser: »Man skal helst ikke komme udefra og sige, at man måske kunne gøre tingene på en anden måde.«

På et tidspunkt får hans nordiske kontor besøg af den øverste franske chef; uden at det imponerer de danske og svenske medarbejdere synderligt: »På vores møde med ham var det meget interessant at observere, hvordan alle hans ideer blev afvist af de nordiske medarbejdere. Ikke uvenligt, men hele tiden med bemærkninger som: »Det lyder meget godt, men det ville ikke fungere her.« Og: »Som leder er du nødt til at gå forsigtigt til værks, hvis du vil ændre noget her.«

Naturligvis er topchefen her ikke repræsentativ for alle de globale virksomheder, der vælger at lægge et kontor i Norden. Men hans oplevelser afspejler en tydelig nordisk trang til at fremhæve det særligt nordiske; herunder tilbøjeligheden til at tro, at »alle kan være med i alt«, eller som en britisk topchef i Danmark bemærker:

»Stakeholder management er utroligt vigtigt i Skandinavien. Det vigtigste for folk her er, at de bliver hørt. Det kan køres til en vis grænse. Men der er en grænse. Jeg kan stadig blive overrasket, når jeg kommer til et møde og tænker: »Hvorfor er vi ti mennesker samlet, når der er tre, der skal træffe en beslutning?« Der er en tendens til at tro, at man kan deltage i alt her. Mødekulturen og cc-kulturen i e-mail kan drive mig til vanvid!« siger den britiske chef, mens en tysk topchef i Norge småsyrligt bemærker: »Det er da dejligt, at så mange medarbejdere i Norge involveres, men måske ikke så mange hver gang.«

561644926.jpg

Mange ledere, især på topchef­niveau, bemærker også, at fornemmelsen af, at noget er vigtigt, at man er bagud i budgettet, at konkurrenterne er ved at overhale indenom, ikke er stærk i nordiske organisationer. De opleves ofte som mageligt tilbagelænede i egen velfærd med en »det går nok-attitude«. F.eks. er en tysk leder med flere år i Danmark »stadig i konflikt med manglen på den absolutte vilje til performance eller succes« og forklaringen om, at »vi har ikke ressourcer til det her hos os«.

De internationale ledere efterlyser ikke stive hierarkier og formelle regler; som de ellers ofte er flasket op på. Og klassisk nordiske værdier som tillid og samarbejde får faktisk mange guldstjerner i karakter­bogen. Men forslag om at ændre noget eller direkte kritik skal man være varsom med. Eller som en tysk leder noterer: »Det, en tysk chef vil anse for at være helt normal kritik, altså en form for objektiv vurdering af et stykke arbejde, vil en dansk medarbejder opleve som en meget personlig kritik. Kritiserer du folks arbejde, så er det en kritik af deres person.«

Mener vi i Norden det alvorligt, når vi efterlyser globalt udsyn, ny inspiration og højt kvalificerede kolleger fra resten af verden, er vi nødt til at forstå, at Norden ikke er verdens navle, og at intet nyt kommer af at gøre, som man altid har gjort. Nordiske organisationer er velsmurte og produktive, ja – men også særdeles sarte over for kritik udefra og forslag om at se tingene fra en ny vinkel.

Kirsten Weiss er forfatter til bogen »Norden for nybegyndere«, der blev udgivet af Gyldendal 13. september 2017. Den engelske udgave af bogen hedder »Living with Vikings – How to Live and Work in the Nordic Countries«.

pix-Bill Gates

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen