Berlingske Business
17:42

Lyver digitale medier

flygtning2015
Arkivfoto. Media. Det er ikke nemt at være medieforbruger i stormen af postulater, der fyger på de digitale flader. Hvem fortæller sandheden? Foto:

Det er ikke nemt at være medieforbruger i stormen af postulater, der fyger på de digitale flader. Hvem fortæller sandheden?

Der har været en enorm stigning i ­antallet af racistiske overfald i Storbritannien siden Brexit. Hillary Clinton er lesbisk. Lars Løkke Rasmussen forlader dansk politik. Steve Bannon er white supremacist. Det vælter ind over grænserne med flygtninge. Facebook er en platform for hate speech. Facebook pusher liberale synspunkter. Facebook gav Trump sejren.

Vælg den sandhed, du tror mest på. Der er frit valg.

Det post-faktuelle samfund er ankommet, kan man forstå. Post truth er ovenikøbet årets ord ifølge Oxford Dictionary. Og det er angiveligt de sociale mediers skyld.

Må jeg have lov til at pointere, at der aldrig har været et faktuelt samfund. Der har ikke på noget tidspunkt i historien været en situation, hvor mennesker har haft adgang til den eneste ene faktuelle sandhed. Derfor har trosretninger og ideologier op igennem historien haft travlt med at stadfæste dogmer og tvinge kættere til at tie. Det gælder kontrollen over den store fortælling, om at få folket til at tro, at fortællingen er sandheden.

mogens

Vi stoler på det, der bekræfter os

Adgangen til information er vokset eksponentielt med internettet og de sociale medier. Man skulle tro, at det gav en mere oplyst demokratisk samtale. Men både søgemaskiner og sociale medier er indrettet, så de serverer en strøm af udvalgte pointer for hver enkelt af os. Udvalgte forstået som at de deles af vores venner eller præsenteres for os på baggrund af vores interesseprofil og læseadfærd. Logikken er bygget op om, at vi ikke gider se ting, vi ikke gider se. Det er på den ene side hjælpsomt at få præsenteret det, der er mest relevant, og på den anden side vildt problematisk. Vi bliver stopfodret med indhold, der passer os som fod i hose.

Psykologisk forskning har påvist, at vi er langt mere tilbøjelige til at stole på information, der bekræfter vores opfattelse af virkeligheden end information, der nuancerer eller afkræfter vores virkelighedsopfattelse. Det kaldes confirmation bias. Vi husker den information bedre, fordi den harmonerer med vores mentale landkort.

Alt imens vi nærmest har ubegrænset adgang til forskellige perspektiver, sørger internettets hjælpsomme logik for, at vores confirmation bias bliver fodret maksimalt. Vi lukker os om vores egen forståelse af verden. Faktisk i en sådan grad, at vi slet ikke kan genkende andres oplevelse.

Wall Street Journal har udgivet en illustrativ interaktiv grafik, der henter historier i realtid fra »Conservative« og »Liberal« kilder, som præsenteres side om side.

Det er radikalt forskellige verdener, man er vidne til. Man skulle tro, at det var løgn.

pix-Printer

Mangel på faktiske data

Det er selvfølgelig ikke ren løgn. Det er forskellige vinkler på den samme verden. Det bliver verden ikke post-faktuel af.

Selv om der aldrig har været et faktuelt samfund, så har fortalerne for det post-­faktuelle begreb alligevel en pointe: Der er en forbløffende mangel på faktiske data.

Hvor mange overfald har rent faktisk fundet sted, og hvor mange er racistisk motiveret? Hvad er belægget for, at Hillary Clinton skulle være lesbisk? Pushede Facebook Trump over Clinton eller omvendt?

Wall Street Journals grafik er et interessant digitalt bud på den journalistiske genre, der fremstiller flere sider af en sag. Men det stiller skærpede krav til journalistisk udredning og faktatjek, så vi får et mere substantielt grundlag at bygge vores opfattelse af verden på.

På TDC Hosting datacenter i Valby er der tre store nedkølede s

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen