Berlingske Business
17:40På gensyn i morgen

Lars Tvede: Sådan kan Danmark blive en førende iværksætternation

Tvede
Overskrift
Lars Tvede. Foto:
 

Boost. Vi står over for en global eksplosion i kreativitet og innovation, men hvordan kan Danmark blive førende? Det giver serieiværksætter Lars Tvede syv bud på.

Jeg tror, at vi er i opløbet til en global eksplosion i kreativitet og innovation, anført af kunstig intelligens, deleøkonomi, Internet of Things, robotter, medicinale gennembrud og meget andet, og det skal Danmark udnytte. Men hvordan? Her er mine bedste forslag:

Balanceret udvikling af iværksætter­miljøet: For det første skal udviklingen være balanceret. Iværksætter-kraftcentre har normalt en innovativ struktur bestående ­af 1) universiteter og tekniske skoler, 2) multinationale selskabers udviklings­centre, 3) venture kapital-firmaer og 4) iværk­sættere. Kun at satse på iværksætterne er altså ikke nok; alle fire elementer skal udvikles parallelt med innovation for øje.

Et bindeled imellem de fire elementer kan i øvrigt være såkaldte »sandkasser«, dvs. miljøer, hvor iværksætterne får eksperthjælp, delte faciliteter og rådgivning; typisk imod at afgive lidt aktier. Dette kan laves i universiteter, af private virksomheder eller det offentlige.

14BUSBoost-Mette-Lykke-1032.jpg

På uddannelsessiden skal man huske, at det sjældent er overuddannede, evighedsstuderende papirnussere, der skaber virksomheder. I stedet skabes de typisk af folk med erhvervsuddannelser – lange eller korte. Ved at gøre det relativt mere attraktivt at tage disse uddannelser kan man få mere iværksætteri.

Derudover burde iværksætteri og innovation efter min mening blive et af de vigtigste skolefag. I gamle dage prioriteredes overvejende paratviden. Så tilføjede vi evnen til at søge information og tænke selv. Tredje niveau er faktisk at bruge den til at skabe noget nyt.

Offentlig decentralisering: I min bog »Det Kreative Samfund« viste jeg, hvordan innovation historisk har været tæt knyttet til decentralisering.

13BUSIndvielse-af-Madkultur.jpg

Overordnet kræver innovation nemlig organisering i mange små enheder, der i skiftende mønstre konkurrerer og samarbejder. Danmark kunne få langt mere innovation, hvis det offentlige decentraliserede og privatiserede.

Lavere skatter: Investerer du i et iværksætterprojekt, der går ned, bærer du hele dit tab, men går det godt, rammer topskatten – specielt fordi gevinsten ofte kommer ret pludseligt efter mange års tab. Den kalkule laver danskere selvsagt i deres hoved, og det skræmmer dem, hvorfor de holder sig fra risikable investeringer.

Skattetrykket gør også, at iværksætterne mangler personlig startkapital. Yderligere hæmmer det brug af medarbejderaktier. Sænker man skattetrykket, vokser det private erhvervsliv, samtidig med at behovet for sociale ydelser falder.

Efter min mening burde Danmark afskaffe både topskat, selskabsskat og iværksætterskat, ligesom beskatning ved kursgevinster og arv burde reduceres. Jeg er overbevist om, at dette efter nogle år ville give højere indtægter til staten grundet dynamiske effekter. Singapore, Schweiz, Hong Kong og mange andre steder illustrerer dynamiske effekters enorme kraft.

Regelforenkling: Regeljungler kan tackles af store virksomheder, men de ødelægger ofte de små. Afskaf eksempelvis feriepenge (man kan blot give højere løn for samme beløb), lemp overgang fra offentlig forsørgelse til selvstændig, og let små virksom­heders adgang til at byde på offentlige opgaver.

Rollemodeller: Ifølge forskning er en af de vigtigste motiver for at blive iværksætter, at nogen i ens omgangskreds er det. Personligt tror jeg, at den næstvigtigste er, at man gennem medierne inspireres af succesrige iværksættere.

Danmark lider imidlertid under, at mange af de dygtigste iværksættere udvandrer, hvorved rollemodellerne kommer på afstand. Simple skatteløsninger, der gjorde det risikofrit for dem eksempelvis at holde taler om iværksætteri i Danmark, kunne reducere det.

 

Yderligere kunne simple skattemodeller modeller for begrænset arbejde i Danmark helt løse problemet. Husk, at disse personer ikke trækker på dansk sygesikrings- og uddannelsessystem mv., så de koster ikke Danmark én krone, men mange af dem kunne bidrage umådeligt til dansk vækst.

Den rigtige internationalisering: Jeg har lavet forretning i bl.a. innovationsdynamoer som Singapore, Hong Kong, Schweiz, London, Silicon Valley, New York, Boston og ikke mindst Schweiz. Disse har alle meget internationalt sammensatte befolkninger, og mange af deres startups er grundlagt af indvandrere.

Nej, Danmark har bestemt ikke brug for utilpassede velfærdsmigranter, men åbenhed for eksperter og vækstiværksættere er godt. Giv dem ordninger som schwei­ziske B-permits, Singapores EntrePass eller Estlands e-Residency card, men drop samtidig velfærdsydelser til udlændinge. Og indfør engelsk som andet officielle sprog (Schweiz har ligesom Singapore fire).

BM

Bedre transportinfrastruktur: Erfaringer viser, at transportinfrastruktur er afgørende for vækst og velstand. Kastrup Lufthavn og Københavns Metro er fremragende, men tillad for pokker Uber, sænk eller afskaf bilskatterne, privatisér jernbanerne og sæt fartgrænserne på dele af motorvejene op. En tur i eksempelvis Bayern og Zürich vil give en god demonstration af, hvordan sådanne tiltag letter livet for erhvervsfolk.

Lars Tvede er serieiværksætter og bl.a. strategisk partner for venture kapital fonden Nordic Eye. Han har tillige forfattet 15 fagbøger, herunder senest med Mads Faurholt »Iværksætter, hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder«.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen