Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Lars Tvede: Hitler var økolog og vegetar

Lars tvede
Forfatteren og investoren Lars Tvede analyserer i ny bog, hvordan miljøbevægelsen opstod. Foto:

Forfatteren og investoren Lars Tvede analyserer i ny bog, hvordan miljøbevægelsen opstod. Økologibegrebet opstod i Tyskland med bevægelsen Blut und Boden, som Adolf Hitler var ivrig tilhænger af.

Forfatteren og erhvervsmanden Lars Tvede advarer i sin ny bog om den mørkegrønne del af miljøbevægelsen, som ser teknologisk fremskridt og økonomisk vækst som verdens hovedproblemer, som de vil have stoppet.

Tvede tøver ikke med at kalde de mørkegrønne miljøfolk for økofascister, og i bogen "Det kreative samfund" analyserer han den moderne miljøbevægelses opståen og påviser, hvordan den vandt stor klangbund blandt nazisterne op til 2. Verdenskrig, og hvordan miljøbevægelsen sætter naturen over mennesket.

Iværksætteren Lars Tvede.


Nazisterne var besat af tanken om sunde gener, ren mad og sunde kroppe. Hitler selv var vegetar og økolog, og det samme var Rudolf Hess, Hitlers nummer to hedder det i  bogen. Nazisterne var inspireret af den tyske bevægelse Blut und Boden (blod og jord), som beskrev en rromantisk forbindelse mellem et folkeslag og dets land og natur og betonede åndelig og genetisk renhed. Blut und Boden gik ind for økologisk landbrug, naturfredning, naturmedicin og selvforsyning. Efter Hitlers magtovertagelse gennemførte nazisterne Europas mest avancerede naturbeskyttelseslove, skabte Europas første frede områder og forbød medicinske eksperimenter på dyr (men ikke på mennesker ...).

Et af Europas mest succesfulde grønne partier, det tyske Die Grüne blev stiftet i 1979 af bla. en gammel nazisk August Haussleiter, som blev partiets første leder. Han måtte dog træde tilbage, da det kom frem, at han havde været SS-officer. En anden af partiets stiftere, Gert Bastian var tidligere nazistisk generalmajor.

Lars Tvede har fundet flere eksempler på fascistiske tendenser og tanker om at udrydde dele af menneskeheden for at redde naturen hos førende miljøfolk i nutiden. Charles Wurster, som er medstifter af The Environmental Defense Fund har givet udtryk for, at der er for mange mennesker på jorden: "Vi har for mange af dem. Vi er nødt til at slippe af med nogle af dem ..."

20BUSGREENPEACE-AARHUS-HAVN.jpg


Michael Oppenheimer er fra samme organisation og har ifølge Lars Tvede sagt følgende om at hindre udviklingslandes fremskridt: "Vi kan ikke lade folk have det samme antal biler (som i USA - red.) Den samme industrialisering, som vi har i USA. Vi må stoppe disse tredjeverdensnationer, lige hvor de er."

Og endnu et citat om klimaforandringerne fra James Lovelock, forfatteren til bogen Ages of Gaia: "... klimaforandringerne kan være et lige så alvorligt problem som krig. Det kan være nødvendigt at sætte demokratiet ud af kraft et stykke tid."

Den finske stifter af The Finnish Natural Heritage Foundation, Pentti Linkola, som kalder demokrrtiet for "dødens religion". Til Wall Street Journmal har han sagt: "Hvis der var en knap, jeg kunne trykke på, ville jeg ofre mig selv uden betænkning, hvis det betød, at millioner af mennesker ville dø." Pentti Linkola går ind for afindustrialisering og ønsker at udrydde storbyer med atombomber og kemiske våben.

tvede bogen


Lars Tvede slutter kavalkaden af med at notere, at medstifter af Greenpeace, Paul Watson har kaldt mennesker for "Jordens Aids".

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen