Berlingske Business

Lad os skabe en samlet dansk fintech-uddannelse

21BUS137750438-105519.jpg
Regeringens plan om en teknologipagt er fremragende, skriver Fritz Henglein, Thomas Krogh Jensen og Kent Petersen. Illustration: Iris

Vi skal både uddanne herhjemme og rekruttere internationalt for at kunne bevare arbejdspladser i Danmark.

Af professor Fritz Henglein, formand, Innovationsnetværk for Finans IT, Thomas Krogh Jensen, CEO, Copenhagen Fintech, og Kent Petersen, formand, Finansforbundet

Teknologien forandrer vores liv og arbejde i en hastighed, vi aldrig har set lignende, og det kalder på rettighed omhu: Hvis vi skal bevare konkurrenceevnen og skabe vækstmuligheder, kræver det tiltag på uddannelsesområdet. Den digitale virkelighed har betydning for alle, og de rette kompetencer er vitale for Danmark.

Det skal vi både uddanne og rekruttere os ud af, hvis vi gerne vil kunne holde vores arbejdspladser i landet og understøtte det samfund, vi alle er en del af.

Det kræver udddannelse af den eksisterende medarbejderskare og kommende generationer og sikre, at virksomhedernes adgang til specialiseret arbejdskraft i Danmark og udlandet.

AAU-BOT1

Vejen skabes via uddannelse, som bygger på et tæt samspil mellem forskningsbaserede universiteter og erhvervslivet. I udlandet har man gode erfaringer med et sådant samspil inden for de hurtigt voksende teknologiområder. Også i Danmark vil et stærkere partnerskab være med til at skabe merværdi i forhold til at uddanne morgendagens talenter inden for ny finansiel teknologi.

Regeringen barsler i disse måneder med en teknologipagt. Ideen er fremragende, og vi ser frem til, hvordan pagten implementeres, da vi er helt enige i, at der er brug for samarbejde. Her er en oplagt mulighed for at tage fat på de nødvendige initiativer både i forhold til nuværende finansielle uddan­nelser og til forbedrede videre- og efteruddannelsesmuligheder og opkvalificering inden for digitale og tekniske færdigheder.

Vi er fortalere for et forpligtende sam­arbejde mellem universiteter, erhvervsliv og offentlige myndigheder omkring en samlet fintech-uddannelse, der skal kunne levere specialister i brydningsfeltet mellem IT og finans – og tiltrække internationale talenter.

it-uni

En sådan uddannelse på kandidatniveau eller som opkvalificeringstilbud vil kunne tiltrække udenlandske studerende, sikre kontakt til fintech-miljøet og understøtte Danmarks ambition om at blive nordisk centrum for finansielle services. Det ville være et trækplaster i forhold til at få de rette kompetencer til finanssektoren.

Behovet er ganske akut. Danmark står til at miste omkring 1.500 job som følge af mangel på specialiseret IT-arbejdskraft frem mod 2020. Et behov, der i øvrigt kun ser ud til at stige ifølge analyser, der også påpeger, at Danmark vil have et udækket behov på op imod 19.000 IKT-specialister i 2030.

Digitaliseringen har internationaliseret finanssektoren og intensiveret kampen om arbejdspladserne. Talentmassen er global, og flere inden for finansielle services vælger at flytte hele eller dele af deres virksomhed til udenlandske hubs, hvor de kan finde de rette kompetencer.

Hvis Danmark skal gøre sig forhåbning om at blive et nordisk centrum for finansielle services, kræver det investering i fremtiden gennem forskning, uddannelse og tiltrækning af talenter.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen