Berlingske Business

Lad os skabe en nation af iværksættere

03BUSDyne-Larsens-selskaber.jpg
Lars Larsen skabte Jysk – København vil gøre det lige så godt. Arkivfoto: Henning Bagger

Vi får sværere ved at følge med i iværksætterkapløbet fremover. Det skal der gøres noget ved nu.

I 1979 havde en ung iværksætter ved navn Lars Larsen et godt tilbud på dyner og senge. Knap 40 år senere havde selv samme Lars Larsen 2.500 butikker i 50 lande, 22.000 ansatte og en omsætning på 25 mia. kroner.

Historien om Jysk er et af Danmarks mest kendte og fascinerende iværksætter-­eventyr, der understreger, hvor vigtigt det er for vores økonomi og vores samfund, at vi har mennesker, der tør have ambitioner. Uanset om det handler om dyner, legetøj, vindmøller eller shipping.

Desværre ser det ud til, at vi får sværere ved at følge med i iværksætterkapløbet fremover.

CANADA/APOTEX

Berlingske Business skrev forrige mandag om det triste iværksætter-paradoks, hvor danskerne på den ene side respekterer og er fascineret af iværksættere, men på den anden side ikke selv tør kaste sig ud i det.

28 europæiske lande er faktisk foran os på det punkt, og det er en trist placering, som vi er nødt til at tage meget alvorligt. For iværksætteriet er en af de absolut vigtigste grundsten, vi skal bygge fremtidens samfund og arbejdsmarked op på.

Mit klare mål er derfor, at vi i København som landets hovedstad går forrest, når det handler om at få sat skub i iværksætteriet i Danmark.

Vi skal have skabt en kultur, hvor vi lærer vores unge, hvad det vil sige at være iværksætter, hvordan man lykkes, og hvad man skal være forberedt på.

Det kunne være ved at få iværksætteri som obligatorisk fag på skoleskemaet allerede i folkeskolen og fastholde det på de videregående uddannelser.

For evnen, lysten og modet til at drive en virksomhed kommer ikke uden en aktiv indsats. Det kræver, at vi kollektivt bliver enige om, at vi tør investere og satse målrettet på iværksætteri. Fordi det skaber arbejdspladser, vækst og giver den enkelte mulighed for at realisere sine drømme.

Derfor skal vi også bruge det gode arbejde og de anbefalinger, som regeringens iværksætterpanel kom med i september.

Som kommune har vi naturligvis en bunden og meget vigtig opgave med at hjælpe dem, der har taget iværksætterspringet, med at holde sig flyvende, mens dem, der står på startbanen, skal have farten til at lette.

Ejerlejligheder

I Københavns Erhvervshus, som er virksomhedernes indgang til Københavns Kommune, har vi i dag både opstartskurser og personlige rådgivningsforløb for iværk­sættere.

Her kan de få hjælp til at udvikle deres forretningsidé og til at udarbejde en bæredygtig model for deres virksomhed af en rådgiver, der har erfaring inden for den pågældende branche.

Det er der heldigvis mange, der gør brug af. Iværksætteraktiviteten satte i 2016 rekord, og der bliver skabt flere job blandt iværksættere nu end før krisen. Men vi er langtfra i mål.

Vi skal turde have de samme ambitioner for iværksætteri i Danmark, som den unge Lars Larsen havde for sit dynefirma i 1979. Det er et godt tilbud for hele Danmark.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen