Berlingske Business
15:36Colplast køber op i Frankrig

Lad de unge give iværksætterdrømmene fuld gas

Til BM
En gruppe CBS-studerende har siden 2013 arbejdet på at rejse penge til at forvandle den gamle Frederiksberg Politigård til et studenter- og innovationshus. I begyndelsen af marts kom den seneste fondsstøtte – nu har de 52 millioner kroner. Foto:

KOMMENTAR. Flere unge skal udnytte deres potentiale og satse på at blive iværksætter, mens engagementet er intakt, skriver direktør for ASE, Karsten Mølgaard Jensen.

De gode ideer bobler hos de unge. Hver tredje ung i alderen 18-29 år drømmer om en tilværelse som selvstændig erhvervsdrivende. Dermed er de unge de allermest iværksætterlystne i Danmark, viser en undersøgelse blandt godt 1000 lønmodtagere, som Analyse Danmark har foretaget for Ase.

Det er umuligt at forudse, hvem der får succes som iværksættere. Først når den spirende idé forsøges realiseret og eventyret afprøvet, måske kuldsejlet, kan konklusionen drages. Men desværre forbliver alt for mange muligheder uforløste. For få mennesker udlever deres potentiale som iværksætter.

25BUSCBS1-154349.jpg

Vi skal have flere unge til at udnytte deres potentiale og lyst til at blive iværksætter, mens engagementet er intakt. Med alderen siver lysten. Kun hver syvende lønmodtager i Danmark overvejer at erstatte den faste månedsløn med en tilværelse som selvstændig, og blot hver tolvte, der har rundet 50 år, tænker i de baner.

Faktisk er Danmark i dag det land i EU med færrest selvstændige blandt de beskæftigede. Op mod 165.000 ekstra selvstændige erhvervsdrivende er der udsigt til, hvis det lykkes at rykke andelen af danske selvstændige op på gennemsnittet for de 28 EU-lande.

Skal den manøvre lykkes, kræver det, at vi får knækket koden til, hvordan unge inspireres til at tage springet og realisere iværksætterdrømmen. Helst med succes.

BT

Iværksættervejen er en reel karrieremulighed, som de unge i højere grad skal have øjnene op for. Næste skridt bliver at få sat handling bag drømmen om at blive selvstændig. I Skive forsøgte det lokale erhvervs- og turistcenter i efteråret at gå utraditionelt til værks for at få gang i erhvervshjulene og friste unge til iværksætteri med satire. Kampagnen var udformet som et datingsite med videoer under bæltestedet med det entydige mål at friste unge til at dele deres iværksætterideer. ”Sanne vil gerne starte et danseteater. Eller en swingerklub. Er din idé bedre? Så del den med os,” lød opfordringen i kampagnen fra Skive Erhvervs- og Turistcenter.                                                    

Endnu er det for tidligt at vurdere effekten af kampagnen, som har været fuldt op af en kursusrække og iværksætterseancer på den lokale handelsskole og tekniske skole. Hidtil har læren dog været, at motivationen til at blive iværksætter leveres bedst af jævnaldrende, der selv har taget springet.

Derfor bør man allerede i folkeskolen introducere børnene til muligheden for at blive iværksætter som alternativ til en fremtid som fodboldspiller i Real Madrid eller Liverpool. Tiltag som hilses velkomne af de unge potentielle iværksættere. Hver fjerde i aldersgruppen efterlyser direkte mere undervisning i iværksætteri på skoler og uddannelsessteder, viser Ases undersøgelse.

bla

Nok er det godt at være opfindsom. Men man behøver ikke være opfinder for at blive iværksætter, er filosofien i det midtjyske. Faktisk har indsatsen på iværksætterfronten de seneste år været for fokuseret på innovation og ofret for lidt opmærksomhed på, om der også er et marked for produktet. Uanset hvor genial en opfindelse måtte være, er succesen svær at få i hus, hvis ingen har brug for den, og det er muligt at overbevise nogen om dens uundværlighed.

Derfor forsøges tingene nu vendt på hovedet. Sandsynligheden for succes er større, hvis man lytter til markedet frem for at forelske sig i en bestemt ide. Med andre ord skal iværksættere – også de unge – blive bedre til at spotte et marked i stedet for at tro, at vejen til succes alene går over geniale opfindelser.

Eksempelvis indledte 23-årige Casper Blom fra Høje Taastrup sin karriere som 12-årig og skabte en blomstrende forretning BilligeGolfbolde.dk. På opfordring fra sin farfar indsamlede han bortkomne golfbolde, vaskede og solgte dem som brugte.  I dag - hårdt slid og hundredetusindvis af sorterede søbolde senere - fortæller Casper Blom skoleelever og studerende i Skive og resten af landet om sine erfaringer med at starte egen virksomhed. Nu som serieiværksætter og bestandigt i gang med nye projekter.

Iværksætterikonets budskab er enkelt. Ihærdighed og sans for markedet er langt vigtigere end opfindergen, hvis drømmen skal realiseres. Og så naturligvis troen på ideen, viljen til at forfølge og om nødvendigt justere den.

03BUSPix1-Morten-Viktor-142.jpg

Der er taget masser af patenter på geniale opfindelser, der aldrig er slået igennem på markedet. Omvendt er mange erhvervssucceser skabt ved hårdt arbejde, flid og fornemmelse for, hvor forbrugerne var på vej hen. I Skive er håbet at forene den krøllede hjerne og den gode købmand blandt de unge, der drømmer om en tilværelse som selvstændig. Kun sjældent besidder én person begge egenskaber. Kunsten er at få de to typer til at samarbejde.

Samtidig er det vigtigt at møde de unge dér, hvor de er. Det vil langt hen ad vejen sige på nettet. Derfor er Skive Kommune i gang med at udvikle et digitalt iværksætterunivers, hvor unge kan søge svar på en række af de spørgsmål, iværksættertilværelsen konfronterer dem med. Og så er målet i løbet af et par år at oprette et iværksætterhus for unge som supplement til byens nuværende iværksættermiljø, der omfatter idémagere i alle aldre. Et hus der matcher de unges behov – og som de selv skal være med til at indrette.

Initiativet fra Skive er blot ét af mange spændende tiltag, der dukker op landet over. Det er det forrygende ved iværksætteri. Det kan blomstre alle vegne og kræver kun lidt plads. Til gengæld fordrer det slid, ihærdighed og udholdenhed, før succes og den økonomiske gevinst indfinder sig. For den enkelte og for samfundet.

Der er god grund til at give unge lovende iværksættere de bedste vækstbetingelser. Ofte har vi en tendens til at skæve ensidigt til de store virksomheder, når vi diskuterer muligheder for at skabe vækst og nye arbejdspladser. Men faktisk har mere end ni ud af ti danske virksomheder under ti ansatte. Spredt ud over hele landet danner de mindste virksomheder ganske enkelt fundamentet under dansk erhvervsliv. Og som bekendt skal man kravle, før man kan gå. Så blandt de små virksomheder spirer kimen til de store erhvervssucceser.

mentor

Derfor er det helt essentielt at få flere danskere til at forfølge drømmen om at blive selvstændig – ikke mindst de unge og mest entusiastiske. Det er ikke nok at kigge på, hvordan vores virksomheder vokser. Det er mindst lige så vigtigt at få flere lønmodtagere til at tage springet og starte egen virksomhed. Det kræver, at vi får skabt de rette betingelser for at drive selvstændig virksomhed. Først og fremmest trygge økonomiske rammer og en iværksætterpolitik, der gør op med administrativt besvær for mange små virksomheder.

Økonomisk tryghed såsom pensionsopsparing og dagpengeret spiller for både unge og ældre en helt afgørende rolle for lysten til at kaste sig ud på dybt vand som iværksættere. Usikkerheden ved at droppe den faste løncheck er største barriere mod at springe ud som selvstændig, pointerer også de yngste iværksætterspirer. Det er vigtig viden, når Folketingets partier næste år skal skrue et tidssvarende dagpengesystem sammen for selvstændige erhvervsdrivende og freelancere. Deres skæbne blev skudt til hjørne ved efterårets store dagpengeforlig for lønmodtagere, og et embedsmandsudvalg er netop gået i gang med at se på, hvordan der kan sikres parallelitet mellem de to typer dagpengeforsikrede.

Danmark har brug for nytænkning, hvis vi skal klare os i den globale konkurrence. Fremtiden hviler i høj grad på de yngste skuldre. Uden de unges dynamik og nødvendige fornemmelse for tidens trend går landet svære tider i møde. Lad dem give iværksætterdrømmene fuld gas. Inden det er for sent. Det er vigtigere at få eksekveret en god idé end at vente på den unikke opfindelse.

Go for it!

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen