Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Lad andelsboliger koste, hvad forbrugerne vil betale

15BUSAndelsbolig-113122.jpg
Der er modsatrettede interesser ved vurderingen af en andelsbolig. Arkivfoto

Kronik. Ophæv maksimalpriserne og gør andelsboligmarkedet til et reelt andelsboligmarked.

Berlingske har i år sat luppen på andelsboligmarkedet og på valuarvurderinger. Jeg synes, at det er godt, at luppen er kommet frem, da andelsboligmarkedet kan være noget af en jungle, som man fra politisk hold bør gøre mere gennemsigtigt og frit til gavn for forbrugerne.

Som loven er skruet sammen i dag, skal en valuar vurdere en andelsboligejendom som en udlejningsejendom omsat på et professionelt marked. Det vil sige, at andelsboliger ikke prissættes efter, hvad forbrugere vil give for dem. Det giver udfordringer, at en andelsbolig ikke skal vurderes som det, den er – nemlig en andelsbolig.

En vurdering indeholder skøn. Og de skøn, en valuar benytter, er afgørende for, hvilken pris vedkommende når frem til. Og særligt nu, hvor renten er meget lav, er den risiko, en valuar skønner, man skal tage højde for, særligt afgørende for, hvilken pris man når frem til. Risikoen skal blandt andet afspejle, hvor svær ejendommen er at sælge. At der kan komme ny afgørende lovgivning. At lejemål kan stå tomme i perioder. Hvor meget ejendommen skal vedligeholdes. Forhold, som naturligvis ikke kan forudsiges helt nøjagtigt.

Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) har nogle normer, som vores medlemmer skal følge, og som er udarbejdet sammen med ABF, Danske Advokater og Ejendoms­foreningen Danmark. Men selv om valuarerne følger normerne, kan der godt være forskel i den pris, de kommer frem til. Normerne sikrer en ensartethed, som er vigtig, men de sikrer ikke mekanisk ens priser.

a

Modsatrettede interesser

Prisen er naturligvis en meget vigtig faktor for både købere og sælgere af andelsboliger. Står du og skal sælge en andelsbolig for at købe en ejerbolig, vil du nok gerne have så høj en pris som mulig, da prisen afgør, hvor stor en udbetaling du har til din nye bolig. Det samme gælder, hvis du gerne vil tage et tillægslån i andelsboligen.

Står du uden for andelsboligmarkedet og ønsker at komme ind, og er du samtidig en af de heldige, der står højt på en venteliste til en billig andelsbolig, så er du selvfølgelig ikke interesseret i, at prisen skal være højere.

Er du medlem af en andelsboligforening, og ønsker du, at en i familien eller en ven skal overtage en billig andelslejlighed i foreningen, kan du være interesseret i en lav vurdering. Og det kan nogle også være ud fra en tankegang om, at den såkaldt ægte andelstanke betyder, at andelsboligerne skal være billige.

Har du købt en andelsbolig til en vurdering, der er højere, end du kan sælge den til, kan du se vredt i retning af valuaren.

Har du solgt en andelsbolig til en vurdering, der er lavere, end hvad den reelle markedsværdi på andelsboligen er, så kan du også se vredt i retning af valuaren.

Vi skal selvfølgelig arbejde på at få så præcise vurderinger som muligt. Det er derfor, at vi i DE for nogle år siden etablerede en helt ny diplomuddannelse i vurdering, som fortsat flere tager. Men selvom valuaruddannelsen bliver bedre, vil valuar­vurderinger altid indeholde skøn, og andelsboligerne vil være bundet op på et forkert marked.

TIL ARKIV FLERFAMILIE-HUSE ANDELSBOLIG

Maksimalprisen bør afskaffes

Hvis vi for alvor skal usikkerheden og utilfredsheden til livs, skal vi have afskaffet maksimalpriserne. Så vil det være udbud og efterspørgsel på en andelsbolig, der bestemmer prisen på en andelsbolig. Og ikke prisen, som en investor vil give for en udlejningsejendom, som det er i dag. Ophævelse af maksimalprisen vil give et reelt marked for det, en andelsbolig er. Og prisen vil ikke længere være en kunstig pris baseret på en anden type ejendom.

Hvis man afskaffer maksimalprisen på en andelsbolig, vil den ikke længere være forbeholdt dem, der er så heldige at stå højt på en venteliste. Man vil komme de sorte penge til livs, som betales under bordet i perioder, hvor de priser, som købere vil give for andelsboliger, er højere end maksimalprisen. Man vil heller ikke længere se inventar solgt til urealistiske høje priser. Og andelsboligmarkedet bliver ikke længere koblet af ejerboligmarkedet, når dette stiger i pris.

Man har faktisk prøvet noget, der minder om afskaffelse af maksimalprisen før. Det offentlige opskrev andelsbolig­vurderingerne kraftigt i 2006. Og efter at vurderingerne kom på gaden, steg maksimal­priserne for alle de foreninger, der valgte at bruge dem, så meget, at maksimalprisen ikke længere bandt. Andelsboligerne kunne i stedet handles til det, køber og sælger lovligt kunne blive enige om.

Dansk Ejendomsmæglerforening mener, at en ophævelse af maksimalprisen skal være frivillig for den enkelte forening. Vi mener, at en ophævelse vil give mere gennemsigtighed for forbrugeren og gøre det administrativt mindre bøvlet at handle andelsboliger. Hvis man samtidig sikrer forbrugerne mod trappelån og swapaftaler, vil man få et langt mere forbrugervenligt og trygt marked, end vi har i dag.

Alle de nuværende regeringspartier har tidligere været ude med forslag om, at man ophævede maksimalpriserne. Vi vil gerne opfordre dem til denne gang at føre det ud i livet.

Vesterbro

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen