Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Kvinderne er en målgruppe i forandring

Split
Foto (fra venstre): @weareivypark, @bodyposipanda, @monki.

Media. 2017 stod i kroppens og kønnets tegn og blev året for et moderne opgør med det heteronormative. Og forandringerne er kun lige begyndt. Det gør det relevant at genoverveje den måde, vi markedsfører os over for kvinder.

Vi har taget hul på et nyt år, og spørgsmålet er, hvilke marketingtrends vi kommer til at se i årets løb. Her er et godt bud. Og det handler hverken om augmented reality, kunstig intelligens eller ny data-tech. 2017 var nemlig året, hvor debatter om køn og krop fik ny energi. Fra »The body positive movement« og #Metoo til en langt større plads i rampelyset for budskabsstærke LGTB-personligheder (forkortelse for Lesbian, Gay, Bisexual og Transgender).

En strukturkritisk steppebrand, der som modreaktion på vores tids perfekthedssøgen har opildnet unge mennesker verden over til at deltage i debatten og vise deres kroppe frem uden manipulation eller filter.

I det kommende år vil disse strømninger i høj grad have indflydelse på, hvordan vi udvikler vores markedsføring – særligt til kvinder. Forbrugerne er trætte af medie- og reklamebranchens hyldest til det perfekte, og tiden taler for, at vi i højere grad omfavner de nye tendenser.

skart

Det er ikke kun for at slå et slag for naturlige kroppe, at vi i fremtiden håber på at se en bredere krops- og kønsrepræsentation. Det kan faktisk også være strategisk værdifuldt at hoppe i denne bølge med hovedet først.

De danske kvinder er en stor og købestærk målgruppe. Ifølge en undersøgelse fra Gallup siger 63 pct. af alle danske kvinder, at de er hjemmets hovedforbruger. Derfor er det relevant at genoverveje den måde, vi taler til – og på vegne af – kvinderne i vores markedsføring. For at være i stand til at udvikle produkter og markedsføring, som skaber gensidig værdi mellem virksomheden og målgruppen, er det en nødvendighed at forstå og tale ind i det mindset, som præger en ny dansk kvindekultur.

At bakke op om de nye krop- og kønstendenser er ikke lig med et tab i eksklusivitet, eftertragtethed eller økonomisk succes. Tværtimod. Sæbe- og cremevirksomheden Dove beviste allerede år tilbage, at brugen af naturlige kvinder – varierende i alder, kropstype og etnicitet – i deres markeds­føring var opskriften på succes hos deres målgruppe.

1

Ideen om en øget diversitet i markedsføringen fik i år 2017 ny luft under vingerne, og enkelte virksomheder har allerede taget denne tankegang til sig – med stor opbakning fra især unge forbrugere. Tøjkæden Monki har vundet en enorm popularitet på sine modellers diversitet. Og Beyonces nyligt lancerede sportsmærke, Ivy Park, har skilt sig ud med ambassadører som »Orange is the new black«-stjerne, LGTB-forkæmperen Laverne Cox og den fregnede haitianske model Ralph Souffrant.

Vi håber og forventer i det nye år at se endnu flere virksomheder og medier, der tager bemærkelsesværdige skridt i denne retning. 2018 bliver året, hvor et mere alsidigt syn på kvinder kommer til sætte sit præg på markedsføringen.

22BUSDanske-Bank-har-tabt-9.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen