Berlingske Business

Kvindelige ledere er på fremmarch i finanssektoren

11BUSPix-Kvinde-195809-439.jpg
Mange kvinder tager en videregående uddannelse, og det øger mulighederne for en toppost. Foto: Iris

Synspunkt

Tirsdag bragte Berlingske en forsidehistorie om, at der stort set ikke er kvinder i direktionerne hos landets største finansvirksomheder. Det er et fuldstændigt korrekt billede. Men det er også et øjebliksbillede blottet for perspektiv.

Med til det samlede billede hører nemlig, at andelen af kvindelige ledere i finans­sektoren er stigende. Det gælder ikke mindst på det overordnede ledelsesniveau, som omfatter topledelserne, og de ledelseslag, der ligger lige under topledelserne.

Vores tal viser, at kvinder i 2007 tegnede sig for 17 procent af lederne på det overordnede ledelsesniveau. I 2017 var den andel vokset til 26 procent.

Den udvikling er helt afgørende for det samlede billede, fordi morgendagens topledere netop rekrutteres fra det overordnede ledelsesniveau. Med andre ord er der i dag langt flere kvinder i den pulje, som direktionsmedlemmerne rekrutteres fra, end nogensinde før. Alene af den grund er der ingen tvivl om, at flere kvinder i fremtiden vil sætte sig til rette i finanssektorens direktionslokaler.

11BUSPix2-Karen-Froesig-Syd.jpg

Det er en udvikling, som yderligere forstærkes af, at de kvinder, der i dag søger ind i finanssektoren, aldrig har været mere veluddannede.

I dag har tæt på syv ud ti af finanskvinder under 35 år en videregående uddannelse. Læg dertil, at virksomhederne i sektoren har kønsdiversitet højt på deres dagsorden. Det afspejler sig blandt andet i forløbsprogrammer og mentorordninger, der skaber rammerne for de kvinder, der ønsker det og har kompetencerne til en ledelseskarriere.

Det korte af det lange er, at kvinder, der i dag går efter en topkarriere i finanssektoren, har langt bedre forudsætninger end tidligere generationer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen