Berlingske Business

Kunstig intelligens kan skabe tid til bedre offentlig omsorg

20BUS697783873-141748.jpg
Der er rigtig mange steder i den offentlige sektor, hvor kunstig intelligens bør sættes til at lave de opgaver, der ikke kræver ekspertindsigt, erfaring og menneskelighed, skriver Henrik Ernlund. Illustration: Iris

Teknologi bliver alt for ofte forbundet med bureaukrati frem for aflastning, når det handler om velfærd.

Det er valgtider, og som så ofte er vanskelige velfærdsproblematikker som kvaliteten af vores ældrepleje og sundhedssystem, samt arbejdsvilkårene for offentlige medarbejdere til debat på valgmøder og i medierne. Vigtige emner – men det er, som om vi alle har hørt omkvædet før: Debatten strander på ressourcespørgsmål om økonomi og normeringer.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at det også blev et valgtema, hvordan vi kan bruge teknologi til at begynde at løse op for de tilsyneladende gordiske knuder, der er blevet skabt. Men desværre bliver teknologi, når det handler om velfærd, alt for ofte forbundet med bureaukrati snarere end med aflastning: For megen tid brugt på registreringer, der opfattes som overvågning, systemer der ikke taler sammen og skaber uigennemsigtighed og så videre.

Teknologi bliver til en del af problemet, snarere end en del af løsningen.

08BUSJesper-Hvirring-Henr#2.jpg

Når temaet kunstig intelligens kommer op i forbindelse med offentlige ydelser som sundhed, kommer det ofte til at handle om, hvorvidt en maskine er lige så klog som en læge – om den kan ordinere den rigtige medicin, eller om det ikke er alt for risikabelt at bruge til den slags.

Lige nu er svaret måske stadig, at jo, det er det! Men i min optik er der mange andre og meget mindre komplekse opgaver, som kunstig intelligens, på sit nuværende modenhedsstadie, sagtens kan hjælpe med, herunder registreringer.

16BUSrobotter-115934.jpg

Så en læge får den fornødne tid til at lave en medicinordination, hvor komplekse elementer som bivirkninger og samtidige diagnoser tilgodeses. Så en sundheds­assistent får de fornødne minutter til også at holde en ældre i hånden, der vågner utryg om natten.

Det er ikke et fremtidsscenarie – teknologierne findes og er baseret på bl.a. data- og tekstanalyse, mønstergenkendelse, m.v.

Vores offentlige ansatte har travlt, rigtig travlt. Syge- og stressmeldinger er i hastig vækst, og flytter vi velfærdsmidler til et område, ses problemerne snart på et andet.

Vi bliver nødt til at finde måder at afhjælpe det stigende antal opgaver for den enkelte. Eksempelvis ved automatisering af repetitive opgaver som registreringer eller ved at lade ressourcestærke ledige slippe for pligtmøder og –kurser ved via onlineforløb, styret af kunstig intelligens.

Hund eller muffin?

Langt fra alle løsninger er på plads endnu, men der er mange steder hvor kunstig intelligens bør sættes til at lave de opgaver, der ikke kræver ekspertindsigt, erfaring og menneskelighed.

Indtil videre er der ingen fare for at kunstig intelligens overtager vores job: Der er langt større fare for, at vi misser en oplagt chance for at gøre vores job lettere med kunstig intelligens, ikke mindst i den offentlige sektor.

Lad os tale om det – og jeg hører gerne fra regionspolitikere, som har det på agendaen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen