Berlingske Business

Kunstig intelligens kan hjælpe banker mod hvidvask

20BUS571378933-121735.jpg
Brug af kunstig intelligens kan sikre banker bedre mod for eksempel hvidvaskning. Foto: Iris

Så skete det igen. En stor dansk bank havnede i overskrifterne med tunge anklager om hvidvask til milliarder og mangelfuld risikostyring. Politikere er harme, bankens image lider, og kunderne undrer sig over bankens afkobling fra lovgivning og god moral.

Den aktuelle sag kunne give indtryk af, at bankledelser er laissez faire på det regula­toriske område. Men det er langt fra virkeligheden. Regulatoriske aktiviteter, for eksempel antihvidvask, har aldrig haft større bevågenhed i den finansielle sektor end i dag.

I 2017 bruger banker globalt set over 52 milliarder kr. på regulatorisk compliance. Af disse går 20 milliarder kr. tabt i ubegrundede undersøgelser, menneskelige fejl, flaske­halse og forældede processer.

15BUSDanske-Bank-drives-fre.jpg

De astronomiske beløb indkapsler den udfordring, den danske bankverden står midt i. De regulatoriske krav fra samfundet stiger voldsomt, alt imens kompleksiteten og omkostningerne følger trop. Det presser bankerne, fordi de ikke er fulgt med tiden og sender store beløb efter forældede, ineffektive metoder, hvor ekspertsiloer befolket af mennesker driver opgaven.

Men øgede regulatoriske krav kræver et gear- og paradigmeskifte. Banker må indse, at deres risikostyring er forældet. Den regulatoriske storm, de står midt i, kræver ny teknologi, hvor kunstig intelligens og virtuelle eksperter tager del i risikoarbejdet og afhjælper menneskelige begrænsninger.

FRANCE-EU-POLITICS-PARLIAMENT

Den gode nyhed er, at agile regtech- og fintech-virksomheder står klar med hjælp. Også i København, hvor en ny generation af digitale platforme baseret på kunstig intelligens er klar til bankerne.

Her er en gylden mulighed for bankerne for at få ro på de eskalerende omkostninger og erstatte udtjente risikometoder. Det kræver teknologisk lederskab og mod, men gevinsten er automatiske og intelligente løsninger, der letter kampen mod for eksempel hvidvask, og gør banker i stand til at udvise god moral.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen