Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Kundekapital er en enestående model

Formand for Lederne Svend Askær.
Foto:

Der sker ingen forskelsbehandling af PFAs kunder mht. afkast, garanterer formanden.

Berlingske Business har den seneste uge bragt en række artikler om PFAs særlige tilbud til kunderne. Nemlig at kunderne kan lade fem pct. af pensionsindbetalingerne indgå som en del af PFAs basiskapital og få en særlig høj rente af disse penge.

I PFA hedder denne særlige ordning Kundekapital. De kunder, som siger ja til at indbetale fem pct. af pensionsopsparingen til Kundekapital, har siden 2004 i gennemsnit fået en forrentning på 20 pct. om året af disse penge.

Ulrik

Hvordan kan PFA få råd til at give kunderne en rente på p.t. 20 pct., som jo ligger betydeligt over, hvad afkastet er på traditionelle investeringer som aktier og obligationer?

Forklaringen på dette forudsætter et kendskab til den særlige forretningsmodel, som PFA er bygget på. Helt tilbage i 1917, da PFA blev stiftet, besluttede kredsen af aktionærer, at de kun skulle have tilsammen 50.000 kr. i udbytte om året. Og siden PFA blev stiftet har selskabets aktionærer holdt fast ved denne model.

Forklaringen er, at hovedparten af PFAs aktionærer dengang var og fortsat er arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer samt enkelte virksomheder. De repræsenterer derfor de kunder, som har deres pensionsopsparinger i PFA, og derfor har aktionærerne en åbenlys interesse i, at mest muligt af værdiskabelsen kommer kunderne til gavn i stedet for aktionærerne. Og her kommer Kundekapital ind i billedet.

Passionen for pensionen - 1

Ordningen med Kundekapital blev etableret i 2001, hvor bestyrelsen i PFA besluttede at tage 4,8 mia. kr. fra egenkapitalen – altså aktionærernes penge – og give til PFAs eksisterende og kommende kunder som en kollektiv gave, som kunderne skulle have udbetalt over en årrække. De mange mia. kroner blev placeret i den såkaldte kollektive Kundekapital. Den kollektive Kundekapital er en del af PFAs basiskapital på samme måde som egenkapitalen.

Samtidig med, at den kollektive Kundekapital blev etableret, etablerede PFA ordningen, hvor kunderne kunne indbetale fem pct. af pensionsopsparingen til den såkaldte individuelle Kundekapital, dvs. til deres individuelle og personlige andele af PFAs Kundekapital.

Fordi den individuelle Kundekapital indgår som en del af basiskapitalen, fik PFA slået to fluer med et smæk.

1) PFA fik etableret en ordning, hvor kundernes penge er med til at indgå som den finansielle buffer, som i daglig tale kaldes solvensen. Altså er den individuelle Kundekapital sammen med den kollektive Kundekapital og egenkapitalen det finansielle bolværk, som PFA har at stå imod med, hvis der skulle komme svære tider.

2) PFA fik etableret et system, hvor det blev muligt at sikre, at en stor del af værdiskabelsen gik til kunderne. Helt i tråd med det fundament PFA blev bygget på tilbage i 1917.

PFA er klar med Heidebys afløser - 1

Rent teknisk fungerer det på den måde, at PFAs overskud fordeles mellem egenkapitalen og Kundekapital. Den kollektive Kundekapital dækker endvidere mod tab for den individuelle Kundekapital, så længe den kollektive Kundekapital eksisterer. Den kollektive Kundekapital er siden 2001 vokset fra 4,8 mia. kroner til 15,6 mia. kroner i dag.

Disse penge bliver brugt til at give en særlig god forrentning til de kunder, som har valgt at indbetale fem pct. af deres pensionsopsparing som individuelt Kundekapital. I dag har PFAs kunder tilsammen 8,5 mia. kr. stående som individuel Kundekapital.

13BUSpfa.jpg

Så hvis man som kunde i PFA, ny eller gammel, er indstillet på at lade fem procent af den årlige indbetaling indgå i den individuelle Kundekapital, og dermed være med til at sikre PFAs kapitalgrundlag, ja så er man berettiget til at få en særlig god forrentning af de fem procent.

Det helt afgørende i ordningen omkring Kundekapital er, at alle kunderne bliver stillet lige og får nøjagtig den samme forrentning af den individuelle Kundekapital.

Og lad mig slå fast med syvtommersøm. Siden ordningen med Kundekapital blev etableret i PFA i 2001, har alle kunder, nye såvel som gamle, fået præcis den samme forrentning af deres individuelle Kundekapital. Og sådan vil det også være i fremtiden, fordi det netop er det bærende princip i ordningen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen