Berlingske Business

Konfliktsky ledelse skaber medarbejderflugt

01BUS153221729-124924.jpg
»Danskerne har alt for berøringsangst, når det kommer til at give hinanden feedback. Vi undgår det helst, fordi vi ikke bryder os om konfrontationen,« skriver Mikkel Nordqvist. Arkivfoto: Iris

Feedback er ofte misforstået – det er ikke personlig kritik.

Vi lever i et samfund, der konstant opfordrer os til forbedring og optimering. Vi skal præstere bedre på kortere tid og med færre omkostninger. Men hvordan gør man det, hvis ikke man ved, hvor man kan blive bedre? Danskerne har alt for stor berøringsangst, når det kommer til at give hinanden feedback. Vi undgår det helst, da vi ikke bryder os om konfrontationen.

Men hvorfor er det sådan? Hvorfor bliver vi så konfliktsky, når det kommer til den mere dybdegående feedback, der ikke bare indebærer en entusiastisk highfive?

Med baggrund i militæret og som elitesportsudøver ved jeg netop, hvor vigtigt det er at kunne give og modtage feedback på en konstruktiv måde.

Som hold er du aldrig stærkere end den svageste, og den talemåde gælder især på arbejdspladsen. Men det er svært at blive bedre, hvis ikke man bliver gjort opmærksom på de steder, der kan forbedres. Derfor stiftede jeg sammen med min forretningspartner Feedwork, hvor vi det seneste år har arbejdet med feedback-kultur i nogle af de største virksomheder i Danmark.

01BUS407624443-124744.jpg

Danskerne skal blive bedre til at håndtere feedback. Det skal gøres til en naturlig del af hverdagen og et større fokuspunkt i virksomheder. Ved at indføre en sund feedbackkultur på arbejdspladsen kan man opnå store fordele. Ikke nok med at trivslen og motivationen stiger, kan det faktisk også ses på bundlinjen. F.eks. skifter omkring 30 pct. af de danske lønmodtagere hvert år job, men man kan nedbringe det tal med knap 15 pct. ved jævnlig feedback. Udregninger viser, at det giver en besparelse pr. med­arbejder på knap 10.000 kroner om året.

Men den gode feedback-kultur kommer ikke af sig selv – den skal plejes og prioriteres. Og vigtigst af alt, den skal afmysti­ficeres og gøres håndgribelig. I stedet for årlige MUS-samtaler, som er ineffektive og utilstrækkelige, bør vi implementere en daglig eller ugentlig feedback. Det er de færreste, der tager punkterne fra den årlige samtale med sig hjem og gennemarbejder det hele. I stedet ville en løbende feedback gøre det spiseligt.

Ifølge Stanford-professor Clifford Nass kan den gennemsnitlige medarbejder ikke klare mere end ét kritikpunkt om dagen, men hvorfor så ikke tage det enkelte kritikpunkt i egen hånd og afgøre, hvad det skal omhandle? Det kan gøres ved at efterspørge feedback noget oftere og på den måde tage ansvar for sin egen udvikling.

Feedback er ofte misforstået. Det er ikke personlig kritik. Det er værktøjer til at forbedre og optimere præstationer i hjemmet, på arbejdspladsen eller et helt tredje sted, og vi skal alle sammen turde gribe det an. Vi skal efterspørge feedback i langt højere grad – og turde blive bedre.

skytte

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen