Berlingske Business

Kom nu ind i kampen

»Vi er et taberhold,« kom det fra adm. dir. Poul Skadhede fra Valcon i en DI-debat på Folkemødet, da han karakteriserede dansk mentalitet. Vi hører for sjældent fra de aktive erhvervsfolk i debatten. Hvor bliver de af?

Forsigtigheden er stor. Der er ellers meningsmagere nok, uden tilknytning til erhvervslivet, som gerne vil til. Særligt de organiserede særinteresser vil i avisen. Altså dem, der argumenterer for, at Danmark, der har verdensrekord i størrelsen på den offentlige sektor og skattetryk, dybest set har råd til at fortsætte ud ad det spor. Debatten bliver derefter.

I avisernes debatspalter skriver for få erhvervsfolk. Man risikerer selvsagt at blive hængt ud, hvis man har markante synspunkter, der afviger fra den politisk korrekte mainstream. Men i Danmark, hvor fokus er på omfordeling, ligemageri og misundelsespolitik, er det rart at høre en konkurrende fortælling om, hvor værdierne stammer fra: Fra den private sektor. Og at vi kun klarer globaliseringen ved at behandle talent og initiativrigdom ordentligt. Væk med Janteloven.

»Jeg har masser af meninger, men jeg holder dem for mig selv,« fortæller erhvervsfolkene mig tit, når jeg spørger, hvorfor de putter med deres synspunkter. I bedste fald udtaler de sig til Business, Børsen eller JP Erhverv, hvor de mest møder ligesindede. Eller også overlader de banen til erhvervsorganisationerne og koncentrerer sig i stedet om bundlinjen.

Men hvis vi som land skal gå »reformamok«, som statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) har udtrykt det, er der brug for at gøde jorden for vigtige strukturændringer. Der er her brug for, at erhvervslivets praktikere kommer frem.

Jorden skal nemlig gødes, førend der kommer holdningsændringer i det danske samfund. Det kan derfor ikke stå alene med en Produktivitetskommission, der systematisk kommer med forslag, der kan operationaliseres. Eller et Virksomhedsforum med Stelton-direktør Michael Ring for bordenden, der skal bekæmpe bøvl og unødige regler. Hvis værdierne for alvor skal flytte sig, må flere erhvervsfolk derfor smide pænheden over bord og komme ind i kampen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen