Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Københavnske ejerlejligheder får for meget opmærksomhed

06BUSopinion-lejligheder-11.jpg
Københavnske ejerlejligheder fylder uforholdsmæssigt meget i medierne, når man tager i betragtning, hvor lille en del af den samlede boligmasse, de udgør. Løsningerne på boligmanglen skal findes andre steder. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Synspunkt

Hvis Københavns boliger skulle have mediedækning i forhold til den andel, de udgør af den samlede boligmasse, skulle andelslejlighederne have ca. en tredjedel af alle medieomtalerne, private udlejningsboliger en fjerdedel, de almene boliger og ejerlejligheder hver en femtedel, og stort set intet til de offentlige boliger.

Men sådan forholder det sig langtfra. Kun små to procent af de samlede bolignyheder om København handler nemlig om andelslejligheder. Til gengæld handler knap halvdelen af historierne på en eller anden måde om ejerlejligheder.

Hvorfor er ejerlejlighederne så interessante, at vi skal høre så uforholdsmæssigt meget om dem?

Mit bud er, at de er lettest at læse ind i en uligheds- og forargelsesdagsorden, hvor de konstante prisstigninger og forældrekøb er de mest anvendte prygelknaber. Det bliver åbenbart ved med at være så fascinerende, at noget, der er ekstremt stor knaphed og efterspørgsel på, stiger i værdi på et forholdsvist liberalt marked.

522314149.jpg

Jeg savner, at der i højere grad bliver fokuseret på det københavnske boligmarkeds virkelige problem. Og det er ikke, at tyve procent af boligerne kan faldbydes på et frit marked og stiger i pris, hvis der er mange købere. Det er derimod, at vores hovedstad oplever en historisk popularitet fra især unge mennesker med mindre indkomster, som, selv om der var lavere priser, ikke ville være i stand til at erhverve en ejerbolig med de aktuelle krav, der stilles til boligfinansiering.

Det er med andre ord næppe markedet for ejerlejligheder, der vil løse den åbenlyse mangel på mindre boliger i vores hovedstad.

Der skal tænkes nyt. Om det er flere statslige byggerier, nye kollegier, tilladelser til at bygge højere på eksisterende ejendomme, nemmere adgang til grunde for projektudviklere, krav til flere mindre boliger ved nybyggeri, flere containere eller noget syvende, så er det sagens kerne, at der savnes politiske visioner, som ikke kun forbliver gode intentioner, men med påtrængende hast realiseres.

Boligpriser

Det er klart, at det altid vil være en historie med voldsom fascinationskraft, at nogle personer tjener nemme penge, mens andre holdes udenfor på det ubarmhjertige boligmarked. Det har bare ikke specielt meget at gøre med de virkelige udfordringer, København står over for i en tid, hvor byen skønnes at vokse med yderligere 100.000 indbyggere de næste ti år.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen