Berlingske Business

Kodning – også for kvinder!

605291261.jpg
Foto: Iris

Synspunkt Lige nu er der mangel på 3.000 IT-specialister, og tallet vil stige voldsomt de kommende år. Løsningen er at sætte kodning på skemaet i folkeskolen. Programmering er også for piger

Omtrent halvdelen af virksomhederne, der søger IT-specialister, har vanskeligt ved at få stillingerne besat. Det fremgår af regeringens »Redegørelse for Danmarks digitale vækst«. Desværre kommer det ikke som nogen overraskelse for vores virksomhed, hvor vi har de udfordringer tæt inde på livet. Til gengæld er det noget, vi kan og skal gøre noget ved – og det handler i høj grad om at få kvinderne med.

På landsplan mangler der lige nu ca. 3.000 it-specialister, og i 2030 forventes tallet at vokse til 19.000. Derfor er der et enormt behov for digitalt skarpe kandidater – kvinder såvel som mænd. Desværre kan vi se, at piger ikke i lige så høj grad som drenge giver sig fagligt i kast med det digitale område. Konsekvensen er, at kvinder kun udgør knap 28 pct. af optaget på IT-studierne på universiteterne og erhvervsakademierne.

Det er rigtig ærgerligt, både for kvinderne og for samfundet. Hvis kvinder uddannede sig i it-fag i samme omfang som mænd, ville det faktisk betyde 1.700 flere it-specialister om året. Dem kunne vi sagtens bruge her i TDC Group, for vi oplever ofte knaphed på kandidater, når vi skal rekruttere til disse stillinger – og andelen af kvinder blandt vores it-specialister er på blot seks pct. Men hvordan kan det egentlig være?

HTML meta tag code on computer screen

Jeg tror, at en del af det handler om, at IT desværre af mange stadig opfattes som noget nørdet og maskulint, hvor piger ikke hører hjemme. Eller at pigerne opgiver på forhånd, fordi drengene er mere fremme i skoene. I hvert fald er der behov for at få brudt nogle myter og tabuer, gerne gennem rollemodeller, for at vise, at faget er andet end benhård teknologi. Vi skal blive bedre til at fortælle om formålet med kodning i stedet for at fokusere på redskaberne. IT og kodning er først og fremmest interessant, fordi det kan løse problemer og hjælpe mennesker – at vi f.eks. kan redde liv, skabe job, reducere forurening og bringe mennesker i forbindelse med hinanden.

08BUSLars-Fruergaard-Joer#2.jpg

Der er allerede nogle gode initiativer undervejs, eksempelvis da IT-Universitetet forleden holdt IT-Camp for kvindelige gymnasieelever. Men som samfund er vi nødt til at sætte ind på flere fronter – og gerne på et tidligt stadie – hvis vi for alvor skal have knækket kurverne.

Derfor vil jeg også gerne kvittere positivt for, at regeringsgrundlaget specifikt nævner fokus på at fremme pigers og kvinders interesse for it og programmering. Vi glæder os til at se initiativerne, og fra TDC Group bidrager vi meget gerne til at understøtte indsatsen. Eksempelvis ved at bygge videre på den tidlige indsats, som vi er med til at lave gennem initiativet Coding Class, der sætter kodning på skoleskemaet for elever i folkeskolen.

Kodning er også for kvinder – og derfor skal programmering også være for piger.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen