Berlingske Business

Klude og penge på podiet

sdf
Erhvervsredaktør på Berlingske Business, Linda Overgaard. Foto:

Så er det fra i morgen tidlig, at København kommer til at stå på den anden ende som modeby. I flere dage er byen blevet fyldt op af stadig flere chikke modefolk af mange nationaliteter, og nu går det rigtig løs.

Alle catwalks vil være gjort klar til modellerne, der vil præsentere sidste skrig fra modebranchen – klude og pynt, som skal varme modefirmaernes bundlinje mange måneder frem.

Heldigvis kan modemessen i Bella Center åbne til mere optimistiske toner end de foregående par år.

Ifølge brancheforeningen Dansk Mode & Textil tror mange modefirmaer på fremgang i år, og estimatet for den samlede omsætning er plus et par procent – som mest skal komme fra øget eksport og e-handel (læs mere om det på side 14).

Men tag ikke fejl. Der er kæmpemæssig spredning i branchen, hvor nogle er små og skrøbelige og lider voldsomt under det sløje forbrug herhjemme, mens andre virksomheder fungerer som de rene modelokomotiver, der sprøjter tøj ud til internationale kunder. Her på redaktionen svømmer mailboksen næsten over af kreative pressemeddelelser fra designstærke firmaer, oftest i størrelse ekstrasmall, der gerne vil have opmærksomhed, men som oftest er for umodne til at kunne kaldes rigtig businessaktivitet, og som vi derfor yderst sjældent skriver om i Business.

Men så er det jo herligt, at der findes store, stærke modefirmaer med global forretningsmæssig gennemslagskraft. Som nu Bestseller, som vi havde på forsiden forleden pga. koncernens enorme succes i Kina.

Da vi tidligere i år gennemgik 40 modefirmaer i en brancheanalyse (kan købes i Business Premium), repræsenterede Bestseller da også en markedsandel på 57 pct.

Måske er designet fra Only, Vero Moda og Jack & Jones ikke så agtet på første række til de kommende dages modeopvisninger i København, men de moderne hosekræmmere i Holch Povlsen-familien, som ejer Bestseller med hovedkontor i Brande, har i den grad sans for businessdetaljerne i mode, og hvor er det godt, at vi har sådan en modemastodont.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen