Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Kina har med rette meget at fejre, men landets stigende selvtillid bekymrer

18BUSCHINA-CONGRESS-110002.jpg
Kinesere tager selfies under en flagceremoni på Tiananmen-pladsen i Beijing forud for Kommunistpartiets 19. kongres, som indledes i dag onsdag. Foto: Damir Sagolj/Reuters

KRONIK: Kina er den største økonomiske comeback-historie, verden har oplevet. Den største bekymring er imidlertid Kinas stigende selvtillid, skriver Hans Henrik Pontoppidan, generalsekretær for Danish-Chinese Business Forum.

Kina holder i dag 18. oktober deres 19. partikongres, en begivenhed de holder hvert femte år. På denne partikongres vil Xi Jinping blive valgt til sin anden periode som landets præsident, og man udpeger den nye fremadrettede topledelse.

Det er sandsynligt, at Xi Jinpings efter­følger vil blive valgt blandt de nyvalgte medlemmer ved næste partikongres. Året efter det kommunistiske partis 100 års fødselsdag.

På 19. partikongres vil vi opleve et stolt Kina fejre sig selv.

Kina har med rette noget at fejre og være stolte over. Det er jo fantastisk, hvad Kina har opnået siden landets optagelse i WTO i 2001. Kina er den største økonomiske comeback-historie, verden nogensinde har oplevet.

I dag står Kina for ikke mindre end en femtedel af verdens produktion sammenlignet med kun to pct. i 1991. Hvad denne udvikling har betydet for nedbringelsen af fattigdom i verden er ubeskrivelig.

18BUSBagside-Xu-Jiayin-1554.jpg

Hertil kommer, at Kina i dag er absolut førende inden for mobilkommunikation og fintech-løsninger. Det være sig hardware (smartphones), software (apps) eller inden for e-betalinger. Eksempelvis producerer Kina hver anden smartphone på verdensplan. Kinas apps har langt større funktio­nalitet, end hvad vi kender til i Vesten, og 65 pct. af alle smartphone-brugere i Kina benytter telefonen til at betale med; eksempelvis el-, gas- og vandregningen. Det har medført, at markedet for mobile betalinger i Kina i dag ikke er mindre end 50 gange større end i USA – op fra stort set ingenting for fem år siden.

I min tidligere kronik i Berlingske 24. marts 2017 fremførte jeg, at vi ligeledes skal være varsomme med at dømme Kina ude som et væksteventyr, der har haft sin tid, og et land hvor det ikke længere kan betale sig at producere i.

Den kinesiske regering har nemlig med forbillede i Tysklands »Industry 4.0« introduceret en plan med navnet China Manufacturing 2025 (CM2025), som har til formål at realisere det uudnyttede produk­tionspotentiale ved at inddrage digitalisering, big data og robotteknologi i produk­tionskæden. Dette potentiale er meget stort grundet den manglende historiske anvendelse af robotter i den kinesiske produktion. Ved en succesfuld implementering af disse teknologier og grundet det store uudnyttede potentiale er det sandsynligt, at Kina vil kunne opretholde en vækst på højt niveau frem til 2030.

Succesfuld digitalisering af produktionen og indførelse af robotteknologi vil tillige medføre højere kvalitet og værdiskabelse, samtidig med at produktionen bliver mere energieffektiv og mindre forurenende.

Kina og Danmark – som de få – er i dag fortalere for fri handel og globalisering. Som en konsekvens af indførelsen af CM2025 skal vi i Vesten forvente øget konkurrence fra Kina. Det skal vi ønske velkomment, for det kommer verdens forbrugere til gode, og det vil holde vores industri på tæerne. Erhvervslivet skal også vænne sig til en øget konkurrence i Kina, hvor mange producenter vil komme til at indse, at »nice to have«-produkter i endnu højere grad fremover vil blive udkonkurreret af kinesiske konkurrence­dygtige varianter af samme.

CHINA-ECONOMY-PROPERTY

Præsident Xi har ved sin tiltrædelse i 2012 inddelt Kinas reformproces i tre perioder, alle med en 30 års cyklus. Den første periode er etablering af folkets republik i 1949, den anden ved Deng Xiaopings åbning af landet udadtil i 1978 og den tredje begyndende med Xis egen udnævnelse i 2012, inden for hvilken periode Kina vil generobre sin retmæssige plads så vidt angår indflydelse i verden.

Eksempelvis skal vi tage imod Kinas bidrag og involvering til fredsløsende opgaver, som de gennem de seneste år har påtaget sig.

Det, der dog kan vække bekymring, er Kinas stigende selvtillid, der øger sandsynligheden for, at man ikke lytter i sin iver for at få tilkæmpet sig sin rette plads i solen og ikke har forstået alvoren af, at verden har ændret sig væk fra globalisering, som vi og Kina har til fælles.

Verden har ændret sig markant. Se blot med Trump i USA, Brexit i England, Macron i Frankrig, som har den laveste opbakning i befolkningen i mands minde og senest resultatet af valget i Tyskland.

Hvis ikke USA og Europa skal indføre restriktioner på, hvad Kina må købe af virksomheder og teknologi, hvor holdningen burde være, at det skal vi så vidt muligt forsøge at undgå, medmindre der er tale om absolut nationale sikkerhedshensyn, og kun i disse tilfælde kræver det, at Kina giver samme muligheder for europæiske/vestlige selskaber i udrulningen af eksempelvis CM2025 projektet.

Vestlige selskaber bør have samme vilkår i Kina, som Kina har i eksempelvis Europa.

28BUSPix-Kina1-091408.jpg

Hvis ikke vil nationale kræfter indføre diverse screening- og andre protektionistiske tiltag. Meget af ansvaret falder derfor tilbage på Kina.

Netop grundet at Kina har opnået så meget af det globale internationale handelssystem, som vi kender det, skal Kina indse, at de bør være den største garant for oprettelsen af frihandel, da alternativet ikke kommer til at blive kønt.

Misbruges systemet, vil det falde sammen, og det er ikke i Kinas eller Danmarks interesse. Det bør være det sidste, Kina ønsker, idet Kina som sagt er det land, der har opnået flest fordele fra selvsamme globalisering og institutionelle set-up.

414196351.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen