Berlingske Business

Karrieren begynder som ferieafløser

sdfa
Søren Dietrichsen, onlineredaktør hos Business.dk, har ordet. Foto:

Som beskrevet tidligere her i Berlingske Business, har danske virksomheder overordentligt svært ved at finde ferieafløsere til rigtig mange sommerjob.

De ledige stillinger besættes ofte af østarbejdere, og de danske arbejdsløse kritiseres – til tider med rette – for at være for kræsne.

Men unge på sabbatår og studerende med lange ferier går helt under radaren i denne debat. Hvordan får vi flere af dem i sving til gavn for samfundet og dem selv?

Asger Aamund bryggede øl for turister, Peter Engberg solgte benzin på Esso-tanken i Gedser. Succesfulde chefer fortalte om deres bedste sommerjob til Berlingske Business i en artikelserie for lige præcis et år siden.

Nykredits topchef lærte at gøre kassen op og skabe kunderelationer på en øde tankstation midt om natten i 1960erne.

Som guide på Tuborg knyttede Asger Aamund en masse kontakter til bryggeriets ledelse, og det skaffede ham et godt job, da han blev færdig på Handelshøjskolen.

Et mere eller mindre tilfældigt job som ferieafløser kan få stor positiv betydning for den senere karriere. Som ung har jeg selv fungeret i mindst ti forskellige studenterjob i ferier, aften og weekend, og mit første rigtige job som journalist blev da også en realitet via kontakter fra et studiejob.

Det var derimod mit værste feriejob, der har haft størst betydning for min karriere.

Med studenterhue på hovedet i slutningen af 1980erne valgte jeg ret tilfældigt, at det var tid til at rejse. Men først skulle der tjenes nogle penge ved et samlebånd på en fabrik.

Jeg har stor respekt for industriarbejdere, men for mig personligt var det mildest talt drønhamrende kedeligt, og jeg kunne ikke motivere mig selv til en ordentlig indsats. Efter otte dage sagde jeg op.

Det vigtigste, jeg lærte af dette korte job, var, at jeg hurtigst muligt skulle i gang med en uddannelse, der kunne kvalificere mig til et spændende job.

Man kunne fjerne SUen i sommermånederne. Hvorfor skal de unge hæve penge hos staten, når landets virksomheder har brug for dem?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen