Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Kapaciteten tilbage i transportbranchen

27BUSopinion-tranpost-10592.jpg
Lovgivning rettet mod udenlandske lastbilchauffører, der kører i Danmark, er med til at reducere kapaciteten i transportbranchen. Arkivfoto: Claus Fisker

Transport. Der er blevet sværere at finde en lastbil, der kan transportere gods fra punkt A til punkt B. Hvis vi ikke øger kapaciteten, vil det gå ud over væksten.

Væksten på Danmarks største eksportmarkeder forventes i 2017 at ende på 5,4 procent. At vi nu er kommet helt ud af finanskrisens lange skygger, mærker vi også i min branche.

Vækst er godt, men det har også sin pris. Overophedning og mangel på kvalificeret arbejdskraft er ofte vækstens skyggeside. Derfor skal vi allerede nu gøre, hvad vi kan for at vende bøtten – vi skal have kapaciteten tilbage.

Oftere og oftere har speditørerne svært ved at få fat i en lastbil, når gods skal transporteres fra punkt A til punkt B. Der kommer stive led i logistikkæderne. Det begrænser effektiviteten i planlægningen og udførelsen af godstransporterne.

Vi har allerede konstateret stigende priser som følge af misforholdet mellem udbud og efterspørgsel, især grundet chauffør­manglen. Alternativet til prisstigninger er helt ubetinget at øge kapaciteten i stedet for at begrænse den.

En del af den danske vognmandsbranche har i mange år arbejdet på at holde den udenlandske kapacitet ude. For ganske få måneder siden fremlagde EU-kommis­sionen et forslag til en vejpakke. Ser vi i krystalkuglen, vil mange af elementerne heri føre til stigende omkostninger.

Vi må forvente, at eksempelvis forbuddet mod at tilbringe det lange chaufførhvil i lastbilen vil føre til, at den udenlandske transportarbejdskrafts aktiviteter i Danmark begrænses.

Øgede omkostninger bliver også konsekvensen af, at der kommer et krav om, at udenlandske chauffører, der kører såkaldt cabotagekørsel i Danmark, skal aflønnes efter den gældende danske lønsats. Det vil få betydning for det fremtidige omfang af godskørslen for fremmed regning mellem to punkter i Danmark, som udføres af en lastbil, der ikke er registreret i Danmark.

På det seneste har de partier, der på transportområdet har flertal mod regeringen, talt for en lovændring, der giver dansk politi mulighed for at tilbageholde hele vogntoget for at sikre, at eventuelle bøder bliver betalt. Bliver det til virkelighed vil for eksempel en overtrædelse af reglerne om chaufførens køre- og hviletid kunne medføre, at også traileren med en tredjemands ejendom bliver tilbageholdt. Det vil i så fald være et retspolitisk meget grænseoverskridende fænomen, som i allerhøjeste grad vil føre til, at kapaciteten mindskes yderligere. Personligt kan jeg være i tvivl om, hvorvidt debatten om for eksempel det lange chaufførhvil handler om at forbedre vilkårene for de udenlandske chauffører, eller om den reelt er udtryk for et ønske om at minimere konkurrencen udefra. Der skal dog ikke være nogen som helst tvivl om speditørernes hensigter: Vi vil gerne medvirke til at skabe bedre forhold for chaufførerne, men jeg bliver nødt til at gøre opmærksom på, at det har en pris, der skal betales.

08BUSOpinion2-114205.jpg

De stigende omkostninger i kølvandet på EU-vejpakken vil i fremtiden blive mærkbare. Disse omkostninger vil blive en realitet i en situation, hvor det konstaterede underudbud af chaufførarbejdskraft allerede nu øger logistikomkostningerne.

Det er helt oplagt at sætte ekstra fokus på, hvordan vi kan øge kapaciteten. Der er ganske meget transportarbejde, der skal udføres for at sikre fortsat vækst i de danske fremstillingsvirksomheder. Og der er simpelthen ikke nok danske lastbilchauffører til at klare efterspørgslen efter transport- og logistikydelser. Derfor nytter det ikke noget at sætte grænsehegn op om Danmark.

Det gælder om at tænke globalt og strategisk – og derefter handle lokalt og praktisk.

For det første er det helt afgørende ikke at begrænse mulighederne for at anvende den udenlandske kapacitet. Og dernæst skal vi finde og udnytte alle de muligheder, der er for at udnytte den eksisterende transportkapacitet mere optimalt.

Blandt meget andet skal vi overveje, hvad der skal til for at få den herboende udenlandske arbejdskraft til at gøre mere for vejgodstransporten. Det vil være godt for det danske samfund.

I omkring 12 måneder har AMU Center Midtjylland, som udbyder transportuddannelser, gjort noget rigtigt godt under sloganet »Bliv bedre til dansk, mens du uddanner dig til lastbil- eller buschauffør«. Det nye uddannelsesforløb kombinerer danskundervisning med erhvervelse af buskørekort eller lastbilkørekort. Uddannelsen udbydes som et 12 ugers forløb.

arriva

12 uger er dog mere end de seks ugers jobrettet uddannelse, som arbejdsløse som hovedregel i dag har ret til. Det må der ganske enkelt findes en praktisk løsning på, hvis vi reelt gerne vil bane nydanskernes vej til førerhusene.

Indtil vi får skabt balance mellem udbud og efterspørgsel, gambler vi med den danske vækst. Virksomhederne i min branche er frontløbere, der skaber konkurrencekraft for deres kunder ved at udvikle og drive smidige og sammenhængende logistikkæder, som understøtter dansk eksport og vækst. Derfor er det så vigtigt, at den nødvendige kapacitet er til stede.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen