Berlingske Business
14:48Wall Street tilbage på det grønne spor

#KanHashtag­VæreEt­Varemærke?

12BUShashtag-164548.jpg
Hashtagget kom ind i den digitale verden i 2007, og der er kamp om at på patent på de bedste. Arkivfoto: Iris

Synspunkt.

Sociale medier har ændret mere end bare vores adfærd. De har ændret den måde, vi interagerer med vores venner og kolleger på. Den eksplosive vækst af sociale medier og apps har haft stor effekt på den måde, brands arbejder med reklame, marketing og kundeoplevelser.

Mens sociale medier er blevet et effektivt værktøj til markedsføringen af et brand, er det juridiske stadig i fosterstadiet. De regler, der gælder på diverse sociale medier er meget komplekse, og som resultat er potentialet for krænkelser af varemærker vokset markant. Flere og flere virksomheder indser vigtigheden af at beskytte deres brand online og på sociale medier, men kan man registrere et hashtag som varemærke?

07BUSCasey-Neistat-193108.jpg

Hashtagget kom til den digitale verden i 2007. Det fik liv på Twitter, og brugt på andre platforme som Facebook og Instagram. Hashtagget er blevet et dagligdagsudtryk, og det blev endda tilføjet til Oxford English Dictionary (sammen med ordet »selfie«) i 2014. Marketingverdenen bruger hashtag til at fremme produkter, services og kampagner. Faren er, at alle kan bruge et hashtag – og derfor er der en stigende interesse for at varemærke dem.

Faktisk har der været en enorm vækst i antallet af ansøgninger om hashtags som varemærker, og flere virksomheder skrider til handling for at beskytte deres brands. I 2010 var der på globalt plan kun syv ansøgninger om varemærkning af hashtags.

Eksplosion i ansøgninger

I 2015 steg antallet af ansøgninger til næsten 1.400, og det samlede antal er på 2.898 i løbet af fem år. De fleste er indgivet i USA med i alt 1.402 ansøgninger efterfulgt af Brasilien (321) og Frankrig (159).

Det er ikke alle ansøgninger, der bliver godkendt. Men flere og flere godkendes i takt med, at US Patent and Trademark Office (USPTO) opdaterede deres kriterier i 2013. Dermed anerkendte de, at et udtryk med symbolet eller ordet »hashtag« kan registreres som et varemærke, men »kun hvis det kan identificere kilden til sagsøgerens varer eller tjenester«. Dette drejer sig bl.a. om begreber som #LIKEAGIRL, #STEAKWORTHY og #THESELFIE. Dog vil USPTO ikke tillade registrering af varemærker, som kun bruger hashtag-symbolet eller ordet kombineret med beskrivende eller generiske ord for varer eller services.

Jack Dorsey, creator of Twitter and chief operations officer of

Hashtags har en tendens til at være kortsigtede, mens varemærker traditionelt set er blevet anvendt til at beskytte mere etablerede virksomheder og produkter.

Det mest interessante spørgsmål er, hvornår organisationer forsøger at varemærke et hashtag? Virksomheder ansøger typisk om hashtags som varemærker, hvis de f.eks. har investeret i en kampagne, der bruger et specifikt hashtag, hvor de vil kunne forsvare sig mod konkurrenter, der benytter samme hashtag til egen kommerciel vinding.

Det stigende antal brugere på sociale medier betyder, at varemærkebeskyttelse er vigtigere end nogensinde før. Når brands får flere muligheder for at sælge, engagere sig med forbrugere og øge indtægterne, øges risikoen for onlinesvindlere. Det betyder, at vi vil se en stigning inden for alle dele af online brandbeskyttelse – især når det kommer til varemærker.

Facebook Google FILES-US-IT-LIFESTYLE-ECOMMERCE-FACEBOOK

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen